S.F. Uke 9: Nest siste uke S.F.
Blogger: Carina Elise Godou
Studiebakgrunn: Bachelor i eiendomsmegling
Internship: Imgur
Døgnet har fått litt færre timer i det siste, og eksamen nærmer seg som et uvær. Denne uken har vi ikke gjort stort annet enn å forberede oss til investorpitchen og skrive ferdig innleveringsoppgaven vår til UiO. Pitchen vår er på fredag, og innleveringen har frist på søndag. Jeg håper likevel å bli ferdig med innleveringen før fredag slik at jeg kan dra hjem til Norge med god samvittighet på lørdag, men vi får se. Vi har brukt mye tid på å trøste hverandre med “jeg ligger også litt dårlig an”…
Starten av uken ble egentlig litt borte da jeg greide å strekke nakken ordentlig i et forsøk på å slenge den tunge vesken min over skulderen, og endte på sykehuset. Jeg fikk en sprøyte som gjorde at jeg sov i mange flere timer enn vanlig, og var veldig sløv de resterende timene. Den fungerte ihvertfall, for onsdag var jeg helt fin igjen.

Arbeidsoppgavene mine hos Imgur denne uken har vært å lage en analyse av innvirkningen til en spesifikk reklamekampanje. Med dette mener jeg hva slags feedback annonsene har fått i kommentarfeltet, eller hva slags poster brukerne har laget etter å ha sett reklamen.
Hos Imgur brukes det som regel ikke vanlige reklamer, men “historier” som lages av designere på kontoret vårt i samarbeid med annonsøren. I stedet for at brukeren ser en hvilken som helst irriterende reklame på skjermen, skal det vises en serie av bilder, GIFer eller videoer som forteller om produktet, med humoristisk vinkling. Det er mulig å stemme på reklamene, og til og med kommentere. Vi får ofte tilbakemelding på at reklamene er morsomme, og brukerne lager gjerne memes osv. av reklamen som respons. Dette er en kultur jeg aldri har sett maken til i Norge ihvertfall.
Jeg har hentet ut data og laget en analyse av reaksjonsmønsteret til brukerne ved de forskjellige tidspunktene reklamen ble vist. Dette skal Imgur bruke til å forbedre senere kampanjer og holde innholdet relevant for brukerne.

Ukens forelesning var rettet mot pitchen, og alle grupper presenterte de første 5 minuttene av sin pitch foran hele klassen. Deretter fikk vi feedback av både foreleser og de andre i klassen. Det var kult å få høre på de andre idéene, og se hvordan de har løst oppgaven. Det er veldig mye forskjellig, og jeg synes alle har vært flinke og kreative. Det er ikke en lett oppgave å finne på en forretningsidé, gjøre alle mulige undersøkelser og komme frem til en god pitch på kun 10 uker.
