Gjesteblogg fra San Francisco!
Navn: Arne Magnus Lorentzen Ulland
Studiebakgrunn: Bachelor i økonomi og administrasjon (NHH) /Ingeniør (NTNU)
Internship: Bento for Business
Hei! Jeg heter Arne Magnus, og skal i dette innlegget fortelle om mitt internship i Fintech bedriften Bento for Business, samt hvilke oppgaver jeg har fått jobbet med under oppholdet. Før vi setter i gang med dette så tenkte jeg kort fortelle litt om meg.
Til vanlig studerer jeg finans på Norges Handelshøyskole (har også studert ingeniør) samtidig som jeg jobber hos den norske fintech-bedriften FundingPartner. Det som trigger meg med entreprenørskap er at man ofte får mye ansvar, og man kan være med på å skape noe fra bunnen av. Etter å ha vært på utveksling i både Sydney og Tokyo følte jeg det var på tide å dra snuten over mot statene hvor alt er stort og skjer raskt. Den primære grunnen til at jeg søkte meg inn på Gründerskolen San Francisco var fordi jeg ønsket å få oppleve den særegne amerikanske startup mentaliteten. I tillegg gjør det jo heller ingenting at man får bo i en av de kuleste og mest energiske byene i verden!

Mitt internship er hos fintech-bedriften Bento for Business. Tro det eller ei så bruker 80 % av små og mellomstore bedrifter i USA sjekk (de gamle papirlappene) når de betaler mellom seg, noe som naturligvis er veldig tidskrevende, samt skaper muligheter for svinn og tyveri. Derfor har Bento kommet opp med egne debetkort og kredittkort som gir selskaper kontroll over bedriftens forbruk. Kort forklart så fungerer det slik at man kan kontrollere til hva, når og hvor mye ansatte skal bruke. For eksempel har jeg et eget bankkort som kun fungerer på onsdager og som er ladet med $17 slik at jeg kan handle hva jeg vil til lunsj. De andre dagene så fungerer kortet ikke til noe som helst. Forresten, det er ikke alle selskap som tilbyr lunsj, men heldigvis er Bento veldig greie på dette, så når det ikke er onsdag bestiller jeg gratis velsmakende lunsjer fra Eatclub som blir levert rett på døren.

Bento er nok en av største startupene man kan jobbe for via Grunderskoleprogrammet, og ligger godt plassert i toppetasjen i finansdistriktet. Vi er cirka 35 ansatte fordelt på to kontorer hvor det ene ligger i San Francisco og det andre i Chicago. Hos oss i San Francisco er det kun software engineers eller produktutviklere, mens markedsføringsteamet og kundeservice jobber i Chicago.
Min oppgave under dette internshipet var å se til at produktlanseringen av Bento Pay – som lar bedrifter betale til hverandre via epost – gikk knirkefritt. Det første sjefen sa når jeg startet var at det var mitt ansvar at alt gikk bra med produktlanseringen, og ba meg lese en artikkel fra Forbes hvor nettopp vårt produkt var blitt omtalt. Skal si at jeg fikk litt puls når jeg hørte hvor seriøst mitt internship ble fra dag en, men lærerikt ble det.

Oppgaven innebar at jeg måtte lage regneark for å holde styr på hva de ansatte gjorde, i tillegg til å ha masse møter for å finne ut av hva de gjorde, og til hvilken tid de kunne levere arbeidet sitt. I starten var det naturligvis krevende å ha en så autoritær rolle når man er intern, men selskapet forsto raskt hvor viktig det var at vi faktisk leverte varene til tidsfristen, så de var behjelpelig med å svare på alle spørsmål jeg måtte stille.
Etter at produktlanseringen gikk bra fikk jeg en ny oppgave, og det var å intervjue alle de ansatte for å finne ut om vi kunne gjort noe annerledes. Kanskje var det enkelte elementer som kunne forbedres til neste lansering? Med dette i tankene lagde jeg flere google form undersøkelser som jeg sendte ut til markedsføringsteamet, kundeservice, de ansvarlige for produkt, software ingeniørene og de som jobbet med den operasjonelle driften. Etterpå lagde jeg en rapport basert på funnene og dette ble så sendt til hele selskapet som punkter hvor de oppsummerte hva som gikk galt, samt mine forslag til hvordan de kunne forbedre driften.
Den store lærdommen fra undersøkelsen var at ofte er markering og kundeservice ikke like kjent med produktets visjon og formål som ledelsen eller de som koder produktet. Dette tar jeg med meg videre fordi det er sentralt at alle avdelingene i en bedrift vet hva man jobber med! I tillegg har jeg forstått hvor viktig det er å ansvarliggjøre alle ansatte med tidsfrister og gjerne synlige arbeidsoppgaver. Det at man må sette seg ned å skrive ned hva man faktisk skal gjøre, og til hvilken tid skaper overblikk for alle involverte parter. Heldigvis viste Bento sin ledelse også tegn til å forstå dette, så neste produktlansering går sikkert enda bedre!
Med det sagt ønsker jeg neste kull lykke til!