Internship og akt-tegning – opplevelsene står i kø i S.F!

bilde3edtVi er så heldige som får ha en hverdag i denne byen! San Francisco ser ut til å ha funnet den perfekte kombinasjonen av en “laid-back” og “fast-paced” hverdag. Passer meg fint. I dette innlegget vil jeg fortelle litt om arbeidshverdagen min og utenom-arbeidshverdagen min.

Som by er San Francisco stor nok til å gi deg storbyfølelsen, men liten nok til å få oversikt over på kort tid. Etter å ha bodd i LA et år setter jeg også pris på en storby med eksisterende kollektivtilbud, eller hvor det er mulig å bruke bena for å komme seg steder.

Storbyfølelsen for meg er at det skjer noe hele tiden. Det er kanskje det jeg kommer til å savne mest når jeg er tilbake i Norge om noen få uker. Det er mange social mixers for interns, og kveldskurs hvor du kan lære om hvordan man får funding, eller lager sin første Android-app. Man merker at man er i Silicon Valley når man får invitasjoner til eventer som “Drones and Drinks” og “Virtual Reality Playground Workshop”. Jeg har funnet en nettside som heter Fun Cheap SF, og har med det sagt ha-det til rolige ettermiddager. Ikke at de var så rolige fra før når jeg tenker meg om, men likevel. På denne nettsiden legges det ut alle eventer som koster $5 eller er gratis. Det er arrangementer som rulleskøytedisco, stand-up komedie, gratis inngang på botanisk hage og museumer, utekino og små konserter. Jeg fant et event som het “figurative drawing to live music” forrige uke, og tenkte det var en god anledning til å møte amerikanere og få tegnet litt. Lite visste jeg at dette var akt-tegning! Så der satt jeg i tre timer, i et rom med ca 30 andre mennesker, og tegnet nakne mennesker mens en dame spilte ukulele…

Jeg søkte Gründerskolen for å få se hvordan entreprenørskap fungerer i praksis og det føler jeg virkelig at jeg får. Det er gøy å legge merke til alle de små detaljene som får maskineriet til å gå rundt i den lille bedriften. For eksempel har vi hver morgen kl. 10 et kort “stand-up”-møte, hvor vi oppdaterer hverandre på hva vi jobbet med i går og planen for dagen. Det pusher deg til å sette små delmål og bli bevisst på egen progresjon. I tillegg blir terskelen lavere for å hjelpe hverandre fordi alle på teamet vet hva alle jobber med til enhver tid.

Det første prosjektet jeg hadde i Groove var å fornye brandingen og sammen med CEO’en utvikle en markedsføringsstrategi. Jeg laget blant annet nye annonser for Salesforce AppExchange. Med ansvaret for å formulere innhold og utvikle design til annonsene fikk jeg satt meg inn i Groove’s produkter, konkurrenter og kunder. En kollega kaller meg nå “the Scandinavian star designer” (les dette med tykk, tysk aksent) som man får ta som en kompliment.

Prosjekt nummer to er en e-book. I likhet med så mange andre selskaper i dag legger Groove vekt på innholdsmarkedsføring (content marketing). Tanken er at godt innhold skal bidra til å posisjonere Groove som eksperter i sin industri. E-boken jeg skriver inngår som en del av denne strategien, gjennom å belyse et tema som Groove sine kunder (forhåpentligvis) interesserer seg for.  I mitt tilfelle er dette temaet account based sales development, et buzzword i salgs-verdenen. Med dagens teknologi er det ikke vanskelig å nå ut til mange mennesker, men det gjelder å vite hvem du skal snakke med og på hvilken måte. Account Based Sales Development lar deg være mer strategisk i denne prosessen, og hjelper deg å finne frem til de kundene som du best kan hjelpe med ditt produkt, for så å drive målrettet, hyper-personlig markedsføring og salg mot disse. Hva jeg lærer!

Håper dette ga et lite innblikk i hvordan det er på Grunderskolen i San Francisco 🙂

Hilsen Anniken Ore Larssen

Det første innlegget til Anniken finner du her.
Les også medstudent Birgitte sitt siste innlegg.