Hvorfor søke Gründerskolen?

Vurderer du å søke Gründerskolen 2014, men har ikke helt bestemt deg?
Vi har intervjuet noen av 2013 studentene og spurt hvorfor de søkte Gründerskolen
og hvorfor de vil anbefale Gründerskolen til andre.

Sten Kristian Mydland

Sten Kristian Mydland (San Francisco 2013)

Jeg var lei av å sitte på forelesning og har alltid hatt en drøm om å jobbe i USA. Da jeg skjønte at det var mulig å kombinere studier og jobb i utlandet, var jeg aldri i tvil om at jeg skulle søke Gründerskolen!

For meg var det beste med Gründerskolen å få lære om entreprenørskap, ved selv å være en del av det. Kombinasjonen internship og inspirerende forelesere er veldig bra. Det var veldig motiverende, men samtidig absurd å tenke på at bedrifter som Twitter, Google, Dropbox, Facebook, Netflix, Apple, Tesla, osv, alle holder til i umiddelbar nærhet. Kan man komme nærmere verdens navle?! Mitt utbytte av Gründerskolen er mange spennende kontakter, nye vennskap og verdifull erfaring om hva som er viktig for å lykkes som gründer!

Anna Jarbekk

Anna Jarbekk (Singapore 2013)

Jeg søkte på Gründerskolen siden jeg mente det ville være en fin måte for meg å oppleve hvordan nye virksomheter vokser til å bli etablerte selskaper, og samle informasjon om hvordan man lykkes med en ny idé. Jeg har alltid likt å finne oppgaver som kan utfordre min komfortsone og gi meg nye utfordringer, noe jeg mente oppholdet med Gründerskolen helt klart ville gi. Jeg ønsket å bruke erfaringene fra Gründerskolen som et verktøy for selv å lykkes som gründer.
Gründerskolen gir en helt unik opplevelse av entreprenørskap, der man får en genuin forståelse for hvordan en oppstarts bedrift har det i etablererfasen.  I tillegg knytter man kontakter for livet, både blant medelevene og med de på arbeidsplassen. Ofte blir man «slengt» ut i nye oppgaver, og tillitten man får av medarbeidere på at; dette fikser du! gir en fantastisk selvfølelse.  Det er vanskelig å oppsummere opplevelsene man har på Gründerskolen siden de omfatter alt; vennene på kullets morsomme påfunn, morgenmøtene med en ivrig sjef, og ikke minst de mange hverdagene som ikke på noen måte kan kalles en «hverdag»!

Gründerskolen anbefales av den enkle grunn; at det er Gründerskolen!

Ingrid Eline Stranna Tvetene

Ingrid Eline Stranna Tvetene (San Francisco 2013)

Grunnen til at jeg søkte på Gründerskolen var i hovedsak for å få innsikt i, samt erfare, innovasjon og entreprenørskap på nært hold. I tillegg, etter snart fem år med psykologi og pedagogikk, ønsket jeg en større bredde i graden min. Entreprenørskap virket som et riktig valg for meg både med tanke på nysgjerrighet og muligheten til å kunne høste av erfaringene og kunnskapen senere. At studiet var i utlandet var også en avgjørende faktor.

Jeg vil anbefale Gründerskolen til alle som er villig til å legge inn en innsats for å få en unik sommer med bratt læringskurve og høyt læringsutbytte.
I tillegg til å jobbe tett på, og lære av, kreative, modige og engasjerte gründere, bygge nettverk med noen av fremtidens lovende bedrifter, og ha undervisning med noen Berkeleys dyktigste professorer, legger Gründerskolen også til rette for det sosiale fellesskapet. Sammen med mine nesten 40 medstudenter benyttet jeg helgene til å reise rundt i USA for å se hvilke perler landet hadde å by på. Sommeren kan kort oppsummeres som lærerik, utfordrende, spennende og en erfaring utenom det vanlige.