Boston-bloggen 2017: Uke 9 og 10

Navn: Christian André Pettersen Aubell
Studiebakgrunn: Masterstudier ved Norges Handelshøyskole
Internship: OffGridBox – Et solenenergifirma som produserer billig strøm og rent vann til trengende rundt i verden.

Jeg innledet mine to siste uker i Boston, vel vitende om at Gründerskolen går mot sin slutt. På Boston University var det mye å gjøre, ettersom vi forberedet vår avsluttende Capstone Presentation. Dette skulle være en analyse av internship-bedriften vi har jobbet med i løpet av sommeren, hvor vi skulle identifisere to utfordringer bedriften står overfor og komme med velbegrunnede tiltak. På jobbfronten var det derimot litt roligere, og jeg brukte tiden til å lete etter potensielle støtteordninger og photoshoppe materiale til en kommende konferanse som OffGridBox skulle delta på. Jeg merket at tiden fløy avgårde, og at det var litt vemodig å skulle avslutte en fantastisk sommer. Vi klarte uansett å presse mye moro ut av de siste ukene.

Boston University har hatt et dedikert team med ansvaret for oss hele sommeren. Teamet bestod av forelesere og programansvarlige, og de har gitt oss tett oppfølging gjennom oppholdet. Noe jeg synes er svært annerledes i forhold til norsk utdanningspraksis, er at vi ble godt kjent med foreleserne vi hadde. De var genuint interessert i å lære oss å kjenne, hjelpe oss og se at vi utviklet oss som entreprenører. I tillegg har Boston University arrangert mange sosiale samlinger i løpet av sommeren, hvor de har fokusert på å gi oss en best mulig opplevelse av byen. Nest siste fredag tok de med oss på en seilskute, hvor vi seilte fra Boston Harbour og ut mot havet for en liten rundtur. Sola skinte og stemningen var på topp, og vi fikk virkelig et godt syn av Boston sin skyline. Jeg er svært takknemlig for alle de fine stundene vi har hatt sammen med Boston University og å få muligheten til å lære fra utrolig erfaringsrike mennesker. En stor del av Gründerskolens suksess bunner definitivt i deres dedikerte og engasjerte team.

Jeg hadde min siste arbeidsdag for OffGridBox onsdag forrige uke. Jeg føler at internshippet har gitt meg verdifull erfaring innen entreprenørskap, ettersom jeg virkelig har blitt eksponert for Bostons entrepreneurial ecosystem gjennom akseleratorprogrammet MassChallenge. Jeg har møtt mange hyggelige gründere med et brennende ønske om å lykkes med sin bedrift eller sin idé. I tillegg har jeg fått muligheten til å delta på workshops med fremstående foredragsholdere. OffGridBox er et veldig spennende firma som har potensialet til å forbedre livet til millioner av mennesker. I løpet av sommeren har jeg opparbeidet meg verdifull erfaring innenfor flerkulturelt teamarbeid, og jeg har forbedret mine kommunikasjonsferdigheter hva gjelder profesjonell bruk av engelsk. Jeg ønsker OffGridBox lykke til videre, og jeg gleder meg til å følge med fra Norge.

Capstone Presentation ble avholdt på torsdag den siste uken, og det var veldig spennende å høre erfaringer fra de ulike internshipene. Presentasjonen min gikk bra, og jeg kunne lettet puste ut da jeg satt meg ned i stolen igjen. Nå var faktisk Gründerskolen ferdig. Vel, nesten ferdig. Dagen etter presenterte studentene fra Entreprenørskolen ved NTNU sine prosjekter foran et erfaringsrikt dommerpanel, før vi hadde en flott avslutningsmiddag og graduation-sermoni. Vemodig takket vi for en fin sommer.

Og det var det. Folk reiste hjem den fredagen og noen ble et par dager til. Selv hadde jeg fly på lørdag. Det siste jeg gjorde før jeg dro fra Boston var å sjekke ut MIT sin campus, noe jeg ikke hadde klart å surre meg til å gjøre, selv etter 10 uker. Jeg har ellers blitt svært komfortabel med å bo i en storby og jeg føler at jeg har utnyttet det Boston har å by på. Jeg tror jeg faktisk kunne bodd der et år eller to hvis muligheten hadde bydd seg.

Jeg ønsker avslutningsvis å uttrykke hvor takknemlig jeg er for å ha fått muligheten til å delta på Gründerskolen. Denne sommeren har vært helt fantastisk på alle måter. Jeg har fått verdifull arbeidserfaring og kunnskap om entreprenørskap. Jeg har reist masse, opplevd masse og fått minner jeg aldri vil glemme. Og ikke minst; jeg har knyttet vennskap med fantastiske mennesker som jeg håper varer livet ut. Og med det takker jeg for meg og mitt gründereventyr!