10 uker i Singapore føles ut som et kvarter

Nå er Gründerskolen over, og 10 uker føles ut som et kvarter. Tiden har gått ekstremt fort, samtidig som jeg har fått gjort utrolig mye. Siden sist har jeg klatret vulkaner på Java og besøkt templer i Myanmar. Jeg har badet på taket av Kuala Lumpur og sovet i jungelen i Indonesia. Jeg har smakt verdens dyreste kaffe, og vært på matlagingskurs på Bali. Jeg har deltatt på investormøter og dannet nye partnerskap. Jeg har fått oppleve start-up livet i Singapore, og utforsket det Asiatiske arbeidsmarkedet. Og ikke minst så har jeg fått nye venner og kontakter fra hele verden.

I starten av oppholdet følte jeg veldig på kulturforskjellene på Norge og Singapore. I Singapore har de regler for alt, og de må man følge. Jeg stresset litt i starten med å tilpasse meg, og var litt redd for å gjøre feil. Heldigvis er dette noe som går over etter et par uker, og da blir Singapore helt fantastisk. Det er sted land fylt med muligheter og opplevelser.

Malaysia

Etter et par uker med tilvenning fant vi frem passet og begynte å utforske andre deler av Asia. Først dro vi på en ukes jobb tur til Malaysia. Der tok vi med hundre videregående elever og lærere fra Singapore på en tredagers studietur, hvor vi underviste i innovasjon, markedsføring, webutvikling og pitching. Jeg og ei til fra Gründerskolen hadde ansvar for å undervise i webutvikling, hvor vi lærte elevene å lage sine egne nettsider. Jeg hadde aldri undervist i noe tidligere, og det å starte foran hundre elver, i et lang veldig langt borte, på en annet språk enn morsmålet var litt stress. Heldigvis klarte vi oss bra, og fikk masse skryt i etterkant. Etter fire festlige dager i Malaysia tok vi buss videre til Melakka, hvor vi møte en annen gjeng fra Gründerskolen. Der brukte vi dagene på sightseeing og shopping, og kvelden på god mat og drikke. Vi storkoste oss! Etter en litt festlig kveld tok vi buss fem timer tilbake Singapore. Der var det ingen aircondition, men heldigvis kompenserte bussjåføren med å spille veldig høy indisk musikk hele veien. God stemning!
I Singapore har dagene gått i ett, jeg har som regel hatt en times reisevei til jobb. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så likte sjefen min å bytte kontor ofte, og vi jobbet på en ny plass nesten hver dag. Arbeidsdagene var normalt fra 10-18, men også det varierte ganske mye. To dager i uken har vi hatt undervisning på skolen, da måtte vi gå tidligere fra jobb.

Skolen

Undervisningen har vært veldig bra, professor Douglas er veldig flink i sitt fagfelt, og han har gledelig delt sin kunnskap og erfaringer med oss. Arbeidsmengden har vært relativt stor, og det har vært mange sene kvelder, men det har også vært veldig lærerikt. Vi avsluttet det første faget med en presentasjon for 30 potensielle investorer. Der fikk vi konstruktiv tilbakemelding på det vi hadde gjort. Litt skummelt, men veldig spennende.
Etter presentasjon dro nesten alle på en festival for å feire at vi var ferdig. Veldig sliten og trøtte, men ekstremt god stemning.
En av fordelene med Singapore er at det ligger veldig sentralt i Asia. De har faktisk verdens beste flyplass. Det gjør at det er relativt enkelt å dra til andre steder. Etter noen uker i Singapore tok vi en helgetur til Myanmar. Der fikk vi litt mer autentisk asiatisk kultur. Myanmar eller Burma som de fleste kaller det har bare vært åpen for turisme siden 2011 og har derfor ikke rukket å bli ødelagt av turisme enda. Det er et land hvor jeg helst skulle hatt en hel måned. Hele landet er utrolig fint, fra befolkningen som ville ta bilder med oss, til maten og det lokale markedet i Yangon. Dessverre kunne jeg ikke bli en måned i Myanmar denne gangen, jeg skulle jo tilbake på jobb i Singapore.

Internship

Jeg gjorde et ekstremt bra valg av internship denne sommeren. Jeg har jobbet i en bedrift som heter Code for Asia, som fokuserer på å lære barn å kode. Gjennom ulike workshops har vi reist rundt på barneskoler i Singapore og lært barn å lage apper og nettsider. Det har vært en veldig spennende opplevelse. Jeg har fått gjort litt av alt, fra kundemøter til undervisning og utvikling. Sjefen min har vært en veldig kul person, som har vært åpen for at jeg kan få utvikle meg på ulike arenaer. Hun har også vært åpen for å høre på mine ideer og forslag, og vi har derfor hatt et veldig bra forhold. Hun har hjulpet meg med alt fra kontakter til masteroppgaven jeg nå skal skrive, til å utvikle andre ideer. Sammen har vi også jobbet mye med å utvikle en app som skal bidra til å lære barn Kinesisk. Dette er et prosjekt vi har brukt mye tid på, og som har vært veldig spennende. Vi har fortsatt kontakt, og har bestemt at vi skal prøve å hjelpe hverandre videre.

Java og Bali

Sjefen har også vært veldig positiv til at vi skal reise og oppleve Asia. Hun var derfor veldig støttende når vi innførte inneklemt mandag på kontoret for å dra en langhelg til Java og Bali. Der brukte vi tre dager på å klatre på vulkaner på Java, før vi dro på en veldig avslappende tur til Bali. Der tok vi massasje, sov mye og deltok på et kokkekurs. Vi fikk oppleve tradisjonell Balinesisk mat, mens vi utforsket nye ingredienser. Et av høydepunktet på denne turen fant sted på vei hjem fra en vulkan. Guiden vår spurte plutselig om vi hadde lyst på litt fersk frukt til frokost. Det hadde vi naturligvis, og vi tenkte at vi skulle kjøre innom et marked. Det skulle vi naturligvis ikke, vi dro i stedet hjem til guiden vår. Han bodde på en gård hvor de dyrket ris og frukt. Vi stoppet midt på en vei, før guiden vår forsvant inn i jungelen, klatret opp i en palme, og plukket fersk papaya til oss. Så kjørte vi litt videre før han stoppet og klatret opp en ny palme hvor han hentet kokosnøtter. Deretter gikk vi opp i en rismark, hvor hele familien hans ønsket oss velkommen med hjemmelaget mat servert på bananblader. Der satt vi en time å spise mat og snakket med de lokale bøndene i familien. En utrolig spesiell og hyggelig opplevelse.

Før jeg dro på Gründerskolen sa alle til meg at det kom til å bli sommeren i mitt liv. Jeg tenkte at det var en klisjé og prøvde å tone forventingene ned. Nå er jeg hjemme i Norge, veldig sliten men full av nye opplevelser og erfaringer. Jeg sitter igjen med masse ny kunnskap, mange kontakter og ikke minst erfaringer. Jeg savner Singapore allerede. Aller mest savner jeg alle de fine menneskene jeg har tilbragt sommeren med, men jeg savner også det pulserende bylivet, den spennende maten og alle reisene. Jeg føler meg veldig heldig som har fått lov til å reise til Singapore med Gründerskolen. For selv om det er en klisjé så har det vært sommeren i mitt liv!

Takk for meg!

Hilsen Mari

Tidligere innlegg fra Mari og bloggerne fra Gründerskolen 2016 finner du her.