Møt Hans-Martin som studerer industridesign

12079254_1031049643604692_8842834694058691561_n

På jobb hos Eliptic Labs

Hva er bakgrunnen din?

Jeg har fullført tre av fem år ved Master i Industridesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og har Utskrevet Befalskurs fra Sjøforsvaret. Nå fullfører jeg min mas  ter på AHO. Sommeren på Gründerskolen har gitt meg en del idéer som jeg tester ut for videre potensiale.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

Min lidenskap har alltid vært å tegne og lage ting. De siste årene har jeg også blitt veldig interessert i hvordan man starter en bedrift rundt et produkt man lager, og hvordan man opprettholder en engasjerende og nyskapende organisasjonskultur. Gründerskolen var derfor et attraktivt valg, siden det ga muligheten til å lære om dette i praksis i de mest dynamiske stedene i verden innenfor entreprenørskap.

Hvor hadde du internship og hva gjorde du?

Mitt internship bestod av å jobbe med interaksjonsdesign for en teknologibedrift i San Francisco. Bedriften har utviklet en helt unik måte å styre maskiner (som smarttelefoner eller tablets) ved hjelp av håndbevegelser. En stor del av sommeren min har vært å forbedre brukeropplevelsen ved denne teknologien. Arbeidet har da bestått av å finne ut hva som er optimale håndbevegelser for oss mennesker, hva slags «feedback» eller respons maskinen skal gi tilbake til brukeren og testet ut ulike design gjennom omfattende brukertesting. En annen del av mitt arbeid har også vært å jobbe med konseptutvikling (konkretisering av muligheter) for teknologien samt posisjonering i markedet.

Bedriftsbesøk hos Nasa Ames.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

Det beste har vært hvor inspirert man blir av å møte fantastiske mennesker, delta på spennende foredrag og besøke oppstartsbedrifter.

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

Hvis du ønsker å starte for deg selv, eller jobbe med nyskapning i en bedrift, bør Gründerskolen være et klart valg. Programmet er intenst, men man lærer utrolig mye av kombinasjonen mellom studier, internship og sosiale aktiviteter.

Du kan lese flere studentprofiler her.