Boston-bloggen 2017: Uke 5 og 6

Navn: Christian André Pettersen Aubell
Studiebakgrunn: Masterstudier ved Norges Handelshøyskole
Internship: OffGridBox – Et solenenergifirma som produserer billig strøm og rent vann til trengende rundt i verden.

Velkommen tilbake til Gründerskolen minutt-for-minutt, hvor jeg i dag skal fortelle om noen fantastiske opplevelser fra Boston de siste to ukene. Tema for disse ukene har vært roadtrip, pitching og mentormøter, på henholdsvis reise-, skole- og jobbfronten. Tiden igjen i Boston begynner å snevre seg til, og vi alle merker at ukene flyr av gårde. La oss knekke i gang med den femte uken i gründerbyen!

Gründerne av OffGridBox har bedt meg om å undersøke norske støtteordninger, nøkkelpersoner og potensielle samarbeidspartnere for å hjelpe oss med å skalere opp produksjonen, og deler av uken ble brukt til å kontakte nye nøkkelpersoner i hjemlandet. Norge har en effektiv solcelleindustri og den norske stat bidrar med millionbeløp for å støtte utvikling av fornybar energi i utviklingsland. Litt skuffende var derimot den norske fellesferien og lav respons på mailfronten. Ikke så veldig rart i grunn. Jeg fikk ellers brukt tiden til å bli kjent med ytterligere mentorer på MassChallenge gjennom flere spennende møter. En ting jeg har oppdaget er at alle vi møter, uansett bakgrunn, alltid har minst én relevant ting å komme med. Enten de kjenner noen vi burde snakke med, tips om markedet vi operer i eller noe helt annet – en stor del av å være med på verdens største akseleratorprogram er å få muligheten til å snakke med erfaringsrike mennesker. Og det synes jeg er svært kult!

Jeg fikk også muligheten til å ha en lengre Skype-samtale med CEO’en til selskapet, som bor i Italia, hvor han fortalte meg om hans personlige mål for å starte OffGridBox. Bakgrunnen for samtalen var en innlevering i faget The Entrepreneurship Experience, hvor vi skulle reflektere over gründernes mål, strategi og kvalifikasjoner. Denne samtalen bidro til at jeg fikk en bedre forståelse for hva jeg egentlig jobber mot, hvem jeg egentlig jobber med og hvordan jeg kan være med på å skape en bedre verden.

I helgen leide vi en bil og kjørte opp til New Hampshire på lørdagen for å se på et Nascar-arrangement. I god stil stilte østkystens bilinteresserte opp med campingvogner, kjølebagger med øl og mye god stemning. Oss nordmenn var derimot ikke helt sikre på hva vi egentlig så på, utenom bråkete biler som kjørte 200 runder rundt en racerbilbane. Svært artig var det derimot hele opplevelsen!

Påfølgende uke startet med at vi skulle pitche bedriften vi jobber for i faget Entrepreneurial Leadership. Dette var også svært relevant for min del, ettersom vi hadde blitt invitert til å pitche for et ekspertpanel med jobben senere i uka. Videre skulle vi presentere en due dilligence av et virkelig oppstartsfirma foran erfaringsrike investorer påfølgende fredag. Skoleuka var altså hektisk, men svært lærerik! På jobb fikk vi besøk av en av gründerne av OffGridBox, som skulle være i Boston i to uker for å jobbe sammen med oss på MassChallenge. Jeg fikk i tillegg muligheten til å undersøke alternative finanseringsmetoder, som social impact bonds, og tillitt til å lage markedsføringsmateriell i Photoshop.

Ukens høydepunkt var definitivt onsdagens baseballkamp på Fenway Stadium, hvor hjemmelaget, Boston Red Sox, møtte Canadas eneste Major League Baseball team, Toronto Blue Jays. Kvelden var arrangert av Boston University og flere av foreleserne var med på kampen. Baseball er en sport som kan ta svært lang tid, og hvor det kanskje ikke skjer så mye hele tiden. Det gjorde derimot ingenting, for sola skinte og stemningen var på topp! Kampen endte med seier til hjemmelaget og flere baseballinteresserte nordmenn.

Helgen etter var det tid for ny roadtrip, hvor vi var en gjeng som leide bil og reiste til Newport for å sjekke ut de fine strendene på Rhode Island. Vi har funnet ut at det å leie bil i USA er en billig og enkel måte å komme seg rundt omkring på, og at man får mange fine opplevelser på veien. Vi har også bestilt bil til de to neste helgene og ser frem til å få se mer av USA (og til og med kanskje Canada?).

Og med dette avslutter jeg Gründerskolen minutt-for-minutt for denne gang. Jeg håper du tar turen innom for å lese om spennende gründereventyr i mitt neste innlegg. Stay tuned!