Kommentarer er av

Visumprosess for intervju med ambassaden

Visumprosess for intervju med ambassaden

Følgende informasjon gjelder dere som IKKE har vært i USA tidligere med ESTA eller med visum, eller på annet vis ikke kvalifiserer til postsøknad.

Dere må booke en avtale med ambassaden for å avholde ambassadeintervju, og hvis nødvendig må dere søke om en hasteavtale. Dette er mindre dramatisk enn det høres ut som og det har gått fint med alle våre studenter som nå er i Houston som gjorde dette.

DS-2019 er et viktig dokument i visumprosessen. Dette sendes i posten til dere. Ta godt vare på dette. Dere skal ha med dere DS-2019 til intervjuet med ambassaden og vise det fram i Immigration i USA.

Under er en beskrivelse av prosessen. Du skal ha all informasjonen du trenger for å søke om visum: i passet ditt, tilbudsbrevet fra Gründerskolen, på e-post eller DS-2019. Se også ambassadens informasjon om J-1 søknadsprosessen.

Visumprosessen i korte trekk

  • Ordne passfoto til søknaden
  • Fullfør søknadsskjemaet DS-160
  • Registrer deg på den amerikanske ambassaden
    • Betale visumgebyr (MRV-fee)
    • Booke timeavtale og hvis det er nødvendig søke om hasteavtale.
  • Betale SEVIS-gebyr (220 $)
  • Intervju på ambassaden
  • Vente på innvilget/avvist visum

Om visumet

Visumtypen dere søker på er en «Non immigrant visa category» og heter J-1 Exchange Visitor Visa – Short Term Scholar. Det er veldig viktig at dere velger denne der dere får beskjed om å velge visumtype og ikke vanlig studentvisum (F-1 og M-1 osv.), J-1 intern eller lignende. Men – merk deg at dersom du får du et konkret spørsmål om du er Student vs Intern, er du Student.

På dette visumet kan man reise til USA 30 dager før programmet starter, og være i USA inntil 30 dager etter programmets slutt. Ambassaden anbefaler at du venter med å kjøpe flybillett til du har fått innvilget visum.

Kontaktpersoner og adresser

Hvis du får spørsmål i visumsøknaden om å verifisere at du skal studere i USA: Skriv en av medstudentene + Mari S. Svalastog, Gaustadalleeen 23B, 0318 Oslo. Tlf. +47 22840924

Spørsmål om kontaktperson i utlandet eller boligadresse:

Boston: Lavina, Lisa, Asst. Director of Operations, Innovate@BU, 730 Commonwealth Ave.
Brookline, MA 02446, Tel: 617-358-7346, e-mail: lrlavina@bu.edu.
Adresse bolig: 10 Buick Street, Boston, MA 02215, USA

San Francisco: Trond Petersen, Professor – UC Berkeley Sociology Department – 410 Barrows Hall, Berkeley, CA 94720-1980 – Tel: (510) 642-4766, trond.petersen.main@gmail.com.
Adresse bolig: (For dere som skal bo via UCB/UiO) International House Berkeley, 2299 Piedmont Ave, Berkeley, CA 94720, USA. Ordner du selv så må du sette opp den adressen du skal bo på. Hvis du ikke har fått bolig på plass, sett International House enn så lenge.

Visumprosessen steg for steg

Merk deg at for flere av disse punktene skal du ha med deg dokumentasjon til ambassaden.

1) Bruk passfoto som oppfyller ambassadens krav

Du må ha et 5×5 cm bilde som er tatt i løpet av de siste seks månedene. Ambassaden stiller andre krav til størrelse på passfoto enn vanlig passfoto. Du vil trenge en digital versjon som du skal bruke i punkt 2 og en papirkopi til ambassaden. Begge må oppfylle kravene, men de trenger ikke være like.

Tas med på ambassaden: Et 5×5 cm bilde som oppfyller kravene over.

2) Fyll ut DS-160

  • Fyll ut skjemaet for DS-160. Her kan du lese mer om DS-160.
  • Tips: Skriv ned «Your Application ID» med en gang du starter. Da slipper du å begynne helt på nytt om noe krasjer.
  • Hvis du blir spurt om «Program number»: Boston: P-1-00576 / San Francisco: P-1-00352
  • «SEVIS-nr» er øverst til høyre på DS-2019.

Tas med på ambassaden: Utskrift av bekreftelsessiden til DS-160-skjemaet ditt

3) Når du mottar DS-2019

  • Sjekk at all informasjonen er korrekt. Finner du feil, si i fra umiddelbart!
  • Sjekk spesielt at navnet ditt er skrevet korrekt og samsvarer med «barcode»-feltet på identifikasjonssiden i passet ditt. Merk at Ø er OE, Å er AA, Æ er AE.
  • Sjekk at fødselsdato er korrekt.
  • Signer nederst.
  • Spesielt om Boston: DS-2019 er det fremste hvite dokumentet i pakken dere fikk fra BU. De andre dokumentene (blå, rosa osv.) kan dere vente med inntil videre. De henger sammen med helseforsikring og er til BU, ikke ambassaden.

Tas med på ambassaden: DS-2019-originalen. Ta godt vare på den når du får den tilbake fra ambassaden. Den skal med i håndbagasjen til USA og fremvises i Immigration.

4) Lag profil i ambassadens visumsystem, betal visumgebyret og book intervju / hasteavtale

  • Alt i punkt 4 gjør du gjennom din profil som du oppretter på ambassadens registeringsside.
    • Når du går igjennom «Ny søknad/bestille timeavtale» blir du bedt om å legge inn ditt personlige SEVIS-nr. Dette finner du i ditt DS-2019 øverst til høyre. Det består av N+10 nr. Eksempel: N0 032809211
  • Betal visumgebyr (MRV-fee) på 160$ som betales i NOK 1520.
    • I betalingen kommer det opp et kvitteringsnummer også kalt ”CGI reference number”. Skriv ned dette nummeret, da det ikke kan hentes ut senere. NB! Går noe galt under betaling av visumgebyret så vent, sjekk nettbank, for å sikre at gebyret ikke er trukket før du prøver på nytt.
  • Bestill timeavtale til intervju og hvis nødvendig søk om hasteavtale
    • Bestill første ledige time i systemet.
    • Om du ikke finner en ledig time i god nok tid før avreise, må du deretter søke om en hasteavtale.
    • Dette må du ha tilgjengelig for å sette opp avtale:
      • Passnummeret ditt
      • CGI-referansenummeret fra kvitteringen din fra visumgebyret.
      • Det tisifrede strekkodenummeret fra bekreftelsessiden
  • NB! Sett opp en vanlig timeavtale. Du kan gi beskjed på e-post info@grunderskolen.no om når du fikk time, så kan vi hjelpe deg med å vurdere om det er god nok tid.
  • Om du må søke om hasteavtale, følg stegene 2-5 i denne beskrivelsen om hasteavtale.
    • Merk deg at alle søknader om hasteavtaler behandles individuelt. Det er veldig viktig at dere legger inn følgende informasjon:
      • At dere er en del av Gründerskolen ved Universitetet i Oslo
      • Programdato: Boston: 13. juni-19. august / San Francisco: 6. juni-12. aug
      • Planlagt avreisedato: Dagen du planlegger å reise.
      • Dato dere senest må være på skolen for å ikke miste plassen: skriv første dag på programmet.

Dersom du skulle få en avtale før du har mottatt DS-2019 skjema, kan du ettersende det i posten. Skriv i søknaden om hasteavtale om du har fått DS-2019 eller når du forventer å få det. Se adresse nederst.

Tas med på ambassaden: Kvittering på betalt visumgebyr, Utskrevet kopi av avtalebekreftelsen din.

5) Betal SEVIS-gebyr

SEVIS-gebyret kommer i tillegg til visumgebyret nevnt i steg 4. Betal SEVIS-gebyr her.

Merk deg at du må betale gebyret senest 72 timer før avtalen din på ambassaden.

Tas med på ambassaden: Kvittering for betaling av SEVIS-avgift.

Sjekkliste: Hva skal du ha med deg på ambassaden?

  • Utskrevet kopi av avtalebekreftelsen din
  • Originalen av DS-2019
  • Bekreftelsessiden til DS-160-skjemaet ditt
  • Kvittering for betaling av visumavgift (MRV-fee)
  • Kvittering for betaling av SEVIS-avgift
  • Et passfoto av deg (5×5 cm) tatt innen de siste seks månedene
  • Ditt gjeldende og alle gamle pass (har du ikke gamle pass, så går dette fint)
  • MERK! Dersom du har noe på rullebladet, må du ta med uttømmende politiattest. Studenter med rent rulleblad trenger ikke dette.
  • Tilleggsdokumentasjon:
    • Dokumentasjon fra oss om at dere er tatt opp på programmet (dere får dette i en separat e-post fra oss).

..Og eventuelt annet du får beskjed om når du bestiller time.

Kontakt/adresse den amerikanske ambassade

Call center

Tlf: 23 96 05 55 (8:00-20:00, hverdager). Ved spørsmål rundt visumprosessen.

Postadresse:
Den Amerikanske Ambassaden, Postboks 4075 AMB, 0244 Oslo

Besøksadresse:
Morgedalsvegen 36, 0378 Oslo – Konsulær inngang på Sørkedalsveien