Toronto-bloggen 2017: Uke 7 og 8

Navn: Tina Mordal
Studiebakgrunn: Master i informatikk – design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo
Internship: https://www.adrenalease.com/

Ukene bare raser av gårde, og nå er det kun to uker igjen av hele oppholdet! Det er helt utrolig å tenke på. Jeg merker det også godt på kroppen, for det føles ut som jeg har kommet til et slags vendepunkt i oppholdet. Det begynner å gå opp for de fleste at vi av oss at vi nærmer oss slutten, samtidig som skolen tar mer og mer av fritiden vår.

Jeg jobber fortsatt med oppgaver som er relatert til grafisk design, og jeg syns fortsatt det er veldig gøy og lærerikt. I tillegg så har jeg fått være med på et investormøte! Jeg, Helene og Noureddin dro til Markham et lite stykke utenfor Greater Toronto. Det var veldig kult og interessant, og spesielt siden det var helt annerledes enn jeg hadde sett for meg, og det på en positiv måte. Investoren vi hadde møte med var veldig hyggelig, og kom med gode spørsmål og virket virkelig interessert i oss og produktet. Så jeg vil si at det var et veldig vellykket møte, og vi var alle veldig positive når vi gikk ut derifra.

En av fordelene med at det er så mange startup-bedrifter samlet på et sted, er at vi får muligheter til å være med og lære av de andre bedriftene også. Blant annet har jeg fått være med på når en av bedriftene, Steadiwear, skulle forberede seg til en konkurranse i Hong Kong. Jeg ble invitert sammen med min sjef, en ansatt hos Impact Centre, og de to norske internsene til Steadiwear, slik at vi kunne gi dem feedback. Først hørte vi på pitchen som de skulle holde, og så diskuterte vi hva som var bra og hva som kunne gjøres bedre. Videre fikk jeg lov til å hjelpe til med å forberede presentasjonen.

Jeg har også vært med å hjelpe iMerciv, som lager buzzclip/apparat for blinde/svaksynte som vibrerer når man støter på hindringer. De har utviklet en ny buzzclip som de trengte nye bilder av litt kjapt, siden de skulle på konferanse i USA dagen etter. Så siden jeg har et relativt godt kamera, dro jeg og Kine ut en liten tur for å ta litt bilder. Jeg føler meg egentlig ganske heldig som får være med på så utrolig mye forskjellig, og at jeg faktisk kan føle meg ganske nyttig.

Som sagt begynner skolearbeidet å ta seg opp, og det er jo selvfølgelig fordi vi begynner å nærme oss slutten. Temaet for de siste ukene har vært å komme opp med en god pitch. Leo fra Impact Centre har både gitt oss en slags arbeidsbok vi kan jobbe ut i fra, og vi har allerede fått øve oss på fremføringen og fått tilbakemeldinger som vi kan jobbe med.

I helgen ble tiden brukt på å slappe av i parken, og jeg tror både kropp og sinn hadde veldig godt av det. Som sagt er vi ved et punkt hvor vi på en måte har landet en del, og det merkes på kroppen at vi er over halvveis. Vi er jo ikke her på ferie heller, så vi må bruke fritiden både på opplevelser, men også på å slappe av. Og da er det utrolig digg at Toronto har så mange fine parker man kan besøke! Vi har blant annet vært i en stor park hvor vi spilte kort, vant en frisbee så vi kunne kaste den, og det er en hel haug med spennende issteder rundt omkring.

Forrige fredag hadde vi en typisk Gründerskole-dag i følge meg selv. Jeg og Signe hadde booket en frisørtime slik at vi kunne fikse oss litt på håret. Mens vi satt i frisørstolen spurte Kine om vi hadde lyst til å være med å spise på restaurant, for hun hadde blitt anbefalt en som hadde veldig god biff. Selvfølgelig ville vi det, så det var bare rett hjem å skifte. Akkurat da vi skulle ut av døra, så åpna hele himmelen seg, noe som igjen er veldig typisk Toronto (jeg er veldig glad jeg ikke er værmelder her for å si det sånn). Etter middagen hadde Kine nok en destinasjon hun hadde fått anbefalt, nemlig BarChef. Et utrolig kult sted, som jeg vil kalle mer en opplevelse enn det å få noe å drikke. Alle drinkene var veldig fancy, blant annet kom en av drinkene vi bestilte med vaniljerøyk.
Alt i alt, en fantastisk dag!