Toronto-bloggen 2017: Uke 1 og 2

Navn: Tina Mordal
Studiebakgrunn: Master i informatikk – design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo
Internship: https://www.adrenalease.com/

Velkommen til Toronto

Hei! Jeg heter Tina Mordal, og i sommer skal jeg blogge for Gründerskolen! Før jeg begynner på bloggingen tenkte jeg bare å kjapt introdusere meg selv. Jeg er 27 år og tar for tiden master i informatikk – design, bruk og interaksjon – ved Universitetet i Oslo. Jeg meldte meg på Gründerskolen fordi jeg har lyst til å lære mer om entreprenørskap, samt hvordan det er å jobbe i en startup. Jeg hadde lyst på nye opplevelser og litt andre erfaringer enn de man kanskje typisk får ved å jobbe for et etablert firma hjemme i Norge. Vi har allerede vært her i to uker, og jeg må si tiden har gått skrekkelig fort! Det har skjedd så mye at det føles som jeg har vært her i flere måneder. La oss begynne fra starten:

Jeg ankom Toronto seint lørdag kveld, og rakk egentlig bare å komme i hus, kjøpe det nødvendige, før jeg stupte rett i seng. Søndag gikk med på innkjøp av mat og komme i ordning i leiligheten. Kjøkkenet/stua/gang er teknisk sett under bakken, mens soverommet er i andre etasje. Jeg er så heldig at jeg bor med ei norsk jente fra Gründerskolen, i tillegg til ei eldre utvekslingsstudent fra Midt-Østen og ei som er fra Canada, men disse ser jeg veldig lite av. Skoledagene på Universitetet i Toronto har hittil vært veldig lærerike. Vi har fått møte kontaktpersonen vår her nede, Alon, samt fått en liten introduksjon til Toronto, UofT og informasjon om programmet. De forelesningen vi har hatt har vært veldig interessante. Vi har blant annet lært om Designing Thinking, og hvordan komme på gode forretningsidéer. En lur ting jeg lært er “the power of 10”, som vil si at man tar noe som allerede finnes, og så gjør man det f.eks. 10 ganger større, 10 gang mindre, 10 ganger lettere, 10 ganger billigere osv. Vi har hatt besøk av en av de største pådriverne innenfor entreprenørskap ved Universitetet i Toronto, nemlig Cynthia Goh. Hun fortalte blant annet at små idéer kan være like hjelpsomme som store idéer. Man trenger for eksempel ikke skaffe rent vann til alle i hele verden med en gang, men man kan begynne å skaffe vann til 1%.

Vi skal delta på minst 10 nettverksevent mens vi er her, og det første eventet tok sted allerede første dagen. Her fikk vi møte noen av de potensielle arbeidsgiverne våre, nemlig startupbedrifter som samarbeider med universitetet. Videre har jeg vært på en startup-bankett i regi av universitetet, jeg har vært på et rent nettverksevent hvor jeg møtte mange interessante mennesker, og jeg har vært på en pitcheevent hvor jeg lært mange nyttige tips. Toronto er by med et hav av nettverkseventer, så det skal ikke bli noe problem å runde 10 stykker mens vi er her.

Den første ukas kanskje mest spennende dager var de to intervjudagene. Jeg hadde fire intervjuer med fire forskjellige startups, og alle gikk relativt bra. Før det siste og fjerde intervjuet hadde jeg to timer fri, så da dro jeg hjem for å spise. Der møtte jeg min norske roommate (Helene) som nettopp hadde hatt intervju med en startup som sa at de var på utkikk etter noen som kunne Photoshop, og sa jeg burde spørre Alon om et intervju med dem. Så det gjorde jeg, og fikk et femte intervju rett etter det originalt fjerde og siste intervjuet mitt. Dermed ble det løping fra det fjerde intervjuet, til det femte spontane intervjuet, som var med et firma som het Adrenalease. Det var et raskt og effektivt intervju. Fikk en veldig god følelse av selskapet, av han som intervjuet meg, og av hva jeg kunne bidra med i selve bedriften. Løp rett hjem, satte de øverst på lista og kryssa fingrene. Videre dro vi ut og spiste i et distrikt som heter Distillery District. Veldig kult område hvor vi klarte å snuble over en film- eller tvserieinnspilling (med blant annet Emma Roberts). Spiste taco, og ventet på beskjed om hvilket internship vi hadde fått. Gleden var veldig stor når de fleste hadde fått førstevalget sitt, og både jeg OG Helene hadde fått Adrenalease!

Den andre uken har heldigvis vært litt mer rolig. Vi har fått mange ulike oppgaver i firmaet vi skal jobbe i, og jeg har fått muligheten til å designe en informasjonsbok. Matmulighetene i Toronto er utrolig mange, og jeg har blant annet fått prøve meg på svart is med svart kjeks laget av kull! Overraskende godt, og anbefales gjerne hvis man orker å stå en liten stund i iskø. Jeg har også fått spise på en fantastisk kul brasiliansk BBQ, med den beste maten jeg har spist på lenge. Helgene har blitt brukt til å utforske litt rundt. Jeg har blant annet rukket å dra en tur på stranda, feire eid sammen med ei muslimsk venninne fra Gründerskolen, og vi har rukket å få med oss den store folkefesten, nemlig Pride Parade!

Og alt dette har skjedd på kun to uker, jeg gleder meg allerede til fortsettelsen!