Tips og triks til intervjuene under matchmakingen!

En liten Pepp-talk

Intervjufasen dere nå står ovenfor gjelder alle sammen og dere er ikke alene. Mange GS-studenter har gjort dette før dere og det er en unik mulighet til å øve seg på den virkelige verden.
For de av dere som kjenner det litt på nervene, kan vi trøste deg med at dette er kroppens måte å gjøre seg klar for kamp! Hjertet pumper litt ekstra, man skjerper seg og kjenner at energien stiger.
Husk; Alle får en jobb! – Det er bare et spørsmål om hvor og hva.

Selv om vi vet at mange av dere allerede er godt bevandret i intervjuverden har vi laget noen tips til hva man burde tenkte på:

Research

Hvilke normer for intervjuer finner man i landet du skal til? Sett deg inn i arbeidskulturen til destinasjonen din.
Hva slags type firma er det du står ovenfor?
Hvordan fungerer industrien? Ref. konkurrenter, samarbeidspartnere, kundene osv.
Er dette noe du interesserer deg for?
Vis at du kan tilegne deg bransjeforståelse og er lærevillig.
Det er fint å vise at man har begynt å sette seg inn i hvordan omgivelsene til arbeidsplassen man søker på fungerer. Ikke bare for deg selv men også siden det viser interesse for arbeidsgiver.

Du synes

Intervjuet begynner på mange måter fra den sekund arbeidsgiver får øye på deg.
Tenk på hvordan du blir oppfattet, men ikke vær noen andre enn deg selv. Kroppsspråket ditt vil bli lagt merke til, bevisst eller ubevisst, tenk derfor på holdningen du har.

Skill deg ut

Få frem hva som gjør deg til den du er! Alder og skole er ikke unikt for hvem du er, få frem de opplevelser, erfaringer og interesser som gjenspeiler deg selv.
Vær (litt) kreativ når du henvender deg til bedriften og få frem at du ikke er som alle andre.

Vis din kompetanse

Både under intervjuet og i selve internshipet er det viktig å vise hvilken kompetanse du sitter på. Vær proaktiv og forklar i intervjuet hva du tror du kan bidra med. Husk at våre svakheter også kan være våre styrker.

Vær forberedt

Forbered deg på hvordan du vil fremstå. Tenke igjennom hvordan du vil svare på typiske spørsmål som pleier å komme. Finn en som kjenner deg godt og øv på hvordan du svarer på ulike spørsmål. På denne måten har du vært igjennom situasjonen før og er bedre forberedt på å gi gode svar.

Lytt til spørsmålene

Vær oppmerksom på spørsmålene som stilles, bruk et sekund eller to til å prosessere inneholdte av spørsmålet og hvordan du skal respondere. Dette fordi man både virker og faktisk gir mer reflekterte svar. Trenger du noen sekunder ekstra til å tenke kan du bruke trikset med å repetere spørsmålet høyt før du svarer.
Noen intervjuere vil prøve å sette deg ut, dette kan for eksempel være gjennom en liten matte-test eller liknende. Behold alltid roen og husk at det ikke nødvendigvis er svaret du kommer frem til, men måten du responderer på de er opptatt av. Er det naturlig kan du rolig snakke deg igjennom hvordan du resonerer deg frem til et svar.

Vær åpen

Ikke alle kan få førstevalget sitt i en jobbsøkerprosess. Fortvil derfor ikke, og fokuser heller på å gjøre det beste ut av situasjonen du er i. Det er ikke nødvendigvis slik at de som fremstår som de beste arbeidsplassene faktisk er det. Mye er opp til hva du selv kan bidra med.

Unngå me-me-me fellen

Selv om du skal fortelle om deg selv og skal selge deg selv og din kompetanse til bedriften er det viktig å ha i bakhodet hva skal bedriften få ut av dette. Det er veldig lett å fokusere for mye på seg selv og sitt eget utbytte, men husk at for bedriften så er det aller viktigste hva du kan bidra med og hva de får ut av å bruke resurser på ha deg hos seg.

Husk at alt dette kun er tips og triks som man kan benytte seg av. Det er viktig at du ikke mister deg selv i alle råd og tilbakemeldinger som er gitt, men bruker det som verktøy som kan hjelpe deg i prosessen. Det finnes mange gode veiledninger på hvordan et intervju skal gjennomføres men til syvende og sist er du som sitter bak rattet.

Masse lykke til!