Slutten på slutten :(

BirgitteDet begynner å nærme seg slutten for vårt opphold i San Francisco. Eller slutten og slutten. Vi har vært her i åtte uker og har to igjen. Vi skulle være her så lenge. Det har gått så altfor fort! Siden sist innlegg har vi kommet godt inn i USA-hverdagen og arbeidsoppgaver, både på jobb og skole.

Speaking of hverdag. For å imøtekomme potensielle nye studenter og/eller bekymrede foreldre, tenkte jeg at jeg kunne beskrive en typisk hverdag og uke her på Gründerskolen. De fleste jobber vanlige arbeidsdager, fra omtrent 9 -17 mandag til fredag. En kveld i uken er vi på Berkeley for undervisning. Der har vi en blanding av norske og internasjonale forelesere, og vi har undervisning om alt fra finansiering av oppstartsbedrifter til presentasjonsteknikk. Kveldene og helgene går til skolejobbing, sightseeing og reising. De aller flinkeste får også tid til litt networking. Det er om å gjøre å få mest mulig ut av den lille tiden vi har her. Det skal ikke stå på muligheter. Alle mulige selskaper åpner opp for besøk eller mingling. Begrepet åpenhet får ny betydning her. Til uken har Spotify åpent hus, og Twitter har akkurat åpnet opp en kafé for utenforstående som ikke jobber der. I helgen deltok brorparten av klassen på pool party for lanseringen av en ny versjon av Gobi, en tjeneste som gjør du kan sende snapchat til grupper.

So. Hva annet har skjedd siden sist? Vi prøver som sagt å utnytte dagene og kveldene  godt. Jeg har lyst til å nevne noen høydepunkt. Vi har blant annet vært på Giants-kamp, den første baseball-kampen for de fleste av oss. Det var fantastisk! Ikke fordi sporten var så spennende (snarere tvert imot), men fordi stemningen var.. ja faktisk. til å ta og føle på. Det er sjeldent å se så mange generasjoner samle seg over samme type underholdning. Midtveis i kampen bar foreldrene de sovende barna tilbake i bilen. Ungdommene og de eldste ble igjen til siste slutt. (”Slutten” kommer aldri btw. Kampene varer sånn omtrent for evig. )

Vi har også feiret 4th of July. Det var veldig annerledes enn 17.mai hjemme. For amerikanere flest består dagen i familie- og vennetid med grilling i park eller hage.

Vi hadde ingen grill, men heldigvis en park. Vi var de eneste som hadde flagg og de eneste som hadde pyntet seg. Den perfekte versjonen av nordmenn som feirer amerikansk nasjonaldag.

Jeg har dessuten kjøpt en ny Cal-genser. Nå teller jeg fire totalt.

So long, bloggen!

Hilsen Birgitte Nergård

Det første innlegget til Birgitte finner du her.
Les også medstudent Anniken sitt siste innlegg.