Marthine tok Gründerskolen etter endt siviløkonom utdanning på NMBU

Marthine sammen med Hans Fredrik som også jobbet hos gThrive

Hva er bakgrunnen din?

Jeg ble ferdig utdannet siviløkonom fra NMBU på Ås Mai 2015. Ellers er jeg fra en gård i Spydeberg, som jeg etterhvert skal ta over og drive. Der har jeg lyst til å benytte de ressursene som er tilgjengelig til å skape noe nytt, eller bruke de på nye måter. Nå går jeg et år med pedagogikk på Ås, og søker etter jobb. Jeg valgte å satse 100 % på GS i sommer og utsatte derfor å søke jobber til jeg kom hjem, dette er jeg veldig glad for at jeg gjorde.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

Siden jeg begynte på NMBU for fem år siden har jeg vært aktiv i gründerkonkurranser og innovasjonsfag som har vært tilgjengelige på skolen. Jeg synes det er gøy og motiverende å jobbe med innovasjon og anser det som viktig å legge tilrette for gode innovative miljøer. Jeg søkte gründerskolen, rett og slett fordi jeg ville se hvordan start-up’er er i utlandet, samt hvordan kulturen for innovasjon er i USA. Ofte må man ut for å finne nye ideer og se hvordan ting gjøres andre steder. Gründerskolen var et perfekt tilbud for meg som veldig interessert i innovasjon og entreprenørskap, en unik mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg.

Hvor hadde du internship og hva gjorde du?

Jeg jobbet i gThrive, en teknologi selskap -et produkt bestående av både hardware og software. De hadde leid et vanlig bolighus til selskapet og alle de ansatte, inkl meg jobba i stua. Dette gav en skikkelig start-up feeling! Jeg jobbet hovedsakelig med markedsføring og lagde markedsplaner for nye markeder de ønsket å gå inn i. Jeg var også ute å reiste en del for å selge produktet og for å installere det. gThrive ønsker i framtiden å etablere seg i Norge, i den forbindelse tok jeg initiativ til å skrive en avisartikkel om selskapet, og produktet deres for en Norsk avis. Det ble vellykka og var veldig gøy å få til.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

Jeg synes det var kombinasjonen av arbeid i praksis og teori på skolen som gjør hele Gründerskolen vanvittig bra. Undervisningen på Berkeley er veldig praktisk rettet og det er mye eksempler fra det virkelige start-up-livet, dette gjør undervisningen relevant. Problemstillinger og diskusjoner som kom opp på jobben var ofte av de samme temaene fra undervisningen, og jeg kunne lettere forstå selskapet mitt sine problemstillinger og ta del i og bidra i diskusjoner på jobb.

Å få oppleve den Amerikanske kulturen på kroppen synes var veldig kult. Norge trenger i mye større grad en kultur som er mer åpen og ikke redd for at andre skal stjele ideene dine eller lignende, Å få kjenne «pay-it-forward»-kulturen er viktige elementer å ta med seg hjem om Norge skal bli bedre på nyskapning.

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

Gründerskolen er en unik mulighet! Sammensetningen av den praktisk erfaringen du får fra internshipet og undervisningen gir mange erfaringer og et læringsutbytte du ikke kan få andre steder. Dette er ikke en vanlig utveksling, men en totalpakke skreddersydd for deg med interesse for innovasjon og entreprenørskap. Du får et stort og globalt nettverk av mennesker med forskjellige bakgrunner. Det er også store muligheter for å oppleve mye utenfor skole og jobb også. Jeg har aldri opplevd å lære så mye på så kort tid gjennom alle mine år på skole. Jeg ville aldri vært disse månedene og erfaringene foruten!11999046_1019343534775303_3940926297661555916_n