H.K.H. Kronprinsen besøker Gründerskolen

I år startet Gründerskolen med kongelig besøk og et to-dagers seminar for studentene som er tatt opp til sommerprogrammet Gründerskolen 2016.

H.K.H. Kronprins Haakon ankommer Ole Johan Dahls hus ledsaget av Carina Tønnesen fra Senter for entreprenørskap.

Torsdag 28. januar og fredag 29. januar var studenter med ulike bakgrunner og fra hele Norge samlet i Ole Johan Dahls hus. Felles for de 143 studentene er at de var tatt opp til Gründerskolen 2016 og skal tilbringe 10 uker i noen av verdens ledende innovasjonsbyer i løpet av våren og sommeren.

Samlingen som er en del av emnet ENT4300 – Entreprenørskap og internasjonalisering startet med åpningsinnlegg om Gründerskolen og entreprenørskap i Norge fra Carina Tønnesen fra Senter for entreprenørskap og Jeanett Sandmo fra Innovasjon Norge. Etter dette gikk det slag i slag med gjennomgang av eksamensoppgaven og forelesning med Thomas Blekam hvor temaet var «Effectuation – kan entreprenørskap læres». Første dag ble avsluttet med bli-kjent leker og besøk fra fjorårets studenter.

H.K.H Kronprins Haakon taler til studentene.

På dag to av årets samling var Senter for entreprenørskap og Gründerskolen så heldig å få besøk av H.K.H. Kronprins Haakon og Oslos ordfører Marianne Borgen. H.K.H. Kronprinsen og ordføreren fikk først en introduksjon til Gründerskolen og studieprogrammets målsetning før H.K.H. Kronprinsen talte til studentene.

På programmet stod også forelesning om kulturforståelse fra Pellegrino Riccardi, sosialt entreprenørskap fra Kristian Bye og gründerhistorier fra tidligere studenter før samlingen ble avsluttet med pizza og sosialt samvær.

Etter to dager med en gjeng engasjerte og seriøse studenter så blir det spennende å følge studentene fremover mot sommeren. Og ikke minst hva planene er når de kommer tilbake til Norge, fulle av inspirasjon og nye impulser etter 10 uker i disse vibrerende innovasjonsmiljøene.

Det diskuteres strategi på prototypen under en gruppekonkurranse.