Boston-bloggen 2017: Uke 3 og 4

Navn: Christian André Pettersen Aubell
Studiebakgrunn: Masterstudier ved Norges Handelshøyskole
Internship: OffGridBox – Et solenenergifirma som produserer billig strøm og rent vann til trengende rundt i verden.

Det er mandag morgen og en nydelig sommerdag i Boston. Jeg var på vei for å finne meg en bysykkel for å begynne på min andre arbeidsuke i mitt internship hos OffGridBox, og jeg gledet meg veldig til en spennende og innholdsrik dag. Målet for dagen var å planlegge onsdagens showcase med akseleratorprogrammet MassChallenge, hvor det var forventet 1500 besøkende fra Bostons næringsliv. I tillegg skulle jeg delta på en pitching session for å lære hvordan man skal pitche sin egen forretningsidé. Et av mine læringsmål for internshippet er å få en bedre forståelse for hvordan man på best mulig måte formidler sin egen verdiskapning, og hva er vel da bedre enn å få muligheten til å stå på et showcase og fortelle til et utallig antall mennesker hvorfor deg og ditt firma er av interesse for dem? Dette opplegget var spot on for min del! Jeg kjente at nervøsiteten begynte å bygge seg opp da jeg satt meg på sykkelen, og jeg visste at jeg for første gang måtte overleve bykjernetrafikken i Boston sentrum for å komme meg på jobb. Dette skulle jeg klare!

Jeg har i ettertid reflektert over sykkelturen denne dagen og hvordan den utgjør en god analogi av min erfaring med Gründerskolen så langt: Du finner deg selv stå ovenfor nye utfordringer hver eneste dag, hvor enkelte er små og ubetydelige, mens andre presser deg ut av komfortsonen. Hvorvidt du lykkes avhenger av blant annet din egen innsats og dømmekraft, men man kommer ingen steder hvis man ikke setter seg på sykkelen og begynner å trå. Sykkelturen gikk smertefritt og showcasen ble en suksess. Påfølgende dag ble brukt til å følge opp interessenter og initiere arbeidet med å lete etter relevante mentorer for MassChallenge. Da dagen var omme kunne jeg fornøyd ta langhelg og glede meg til min første reisehelg i USA.

Jeg var så heldig å få fri påfølgende mandag ettersom det var en inneklemt dag. Tirsdag 4. juli var USAs nasjonaldag, og vi var en god gjeng som skulle feire dagen i Boston. På fredagen hadde vi bedriftspresentasjoner av lovende startups, som foreleseren vår Greg ville at vi skulle utføre en forenklet due diligence på. Jeg fikk noen timer på å slappe av før neste opplegg; boat party med Klingande som artist! Litt sliten og trøtt møtte jeg opp hos Avis bilutleie kl. 08 lørdag morgen for å hente ut en leiebil. Sammen med fire andre venner kjørte vi til Cape Cod, et ferieparadis halvannen time sør for Boston, hvor vi var så heldige å få bo i sommerhuset til sjefen til en venninne. Og det var virkelig ikke skuffende! Vi brukte helgen sammen sjefen og familien hans, som tok oss med ut på båttur til en nærliggende strand, lagde blåskjellmiddag til oss og fortalte oss om livene deres. Vi var alle svært fornøyde da vi kjørte hjem til Boston.

4. juli var en artig dag. Ettersom ingen av oss visste nøyaktig hvordan amerikanerne feirer nasjonaldagen sin, så bestemte vi oss for å ta inspirasjon fra 17. mai-feiring og lage en amerikansk temafest. Dagen startet med felles frokost og underholdningsinnslag, etterfulgt av potetløp og andre tradisjonelle leker i parken. Dagen ble avsluttet med et storslått fyrverkeri på Charles River i amerikansk stil.

Min tredje arbeidsuke var i grunn ganske kort, ettersom jeg kun jobbet onsdag og torsdag. Vi besøkte vårt gamle kontorlokale i downtown Boston, noen som var ganske greit, siden de har gratis mat (og hva er vel ikke bedre enn gratis mat?). Arbeidsoppgavene bestod i å lete etter norske nøkkelpersoner som kan hjelpe OffGridBox med finansiell støtte og bidra med kunnskap i å drive forretning i utviklingsland. På fredagen hadde vi vår første forelesning med foreleser Barry, i et fag som heter The Entrepreneurship Experience. Formålet med faget er å reflektere over mulighetene og utfordringene tilknyttet internshippene vi jobber for, og på den måten øke læringsutbyttet. Vi avsluttet uka med en fantastisk tur til New York. Vi fikk sett mye av Manhattan, shoppet klær på salg, spist mye god mat og opplevd storbylivet. Boston er tydeligvis ikke stort i forhold. Det aller morsomste var da vi dro på karaokebar i Koreatown lørdag kveld, og tilbragte to timer med gamle slagere. For en uke. For en helg. Jeg merket at det var litt vemodig at vi snart var halvveis i Gründerskoleprogrammet.