Toronto-bloggen 2017: Uke 9 og 10

Navn: Tina Mordal
Studiebakgrunn: Master i informatikk – design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo
Internship: https://www.adrenalease.com/

Noen som vet hvordan man skriver et siste innlegg om hvordan man har hatt det i 10 uker i Toronto? Jeg må bare beklage på forhånd at dette kommer til å lyde litt klisjeaktig, men det får bare være. Når jeg satte meg på flyet for 10 uker siden hadde jeg aldri forestilt meg at jeg skulle oppleve så mye, lære så mye og treffe så mange herlige mennesker. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg sett for meg dette, og ubeskrivelig er egentlig det mest passende ordet jeg kommer på nå (hallo, jeg sa klisje).

De to siste ukene har kanskje vært like intensive som de første. Vi har vært fullt opptatt med business ideen vi har hatt på skolen, og det har vært veldig mye å gjøre på slutten. Den nest siste fredagen hadde vi blant annet personlige presentasjoner av hva vi hadde drevet med i startupene gjennom oppholdet, og det var overraskende interessant å høre hva de andre har gjort. Selv om vi har hengt mye sammen, så har vi ikke snakket så mye om selve internshipet. De fleste har lært utrolig mye, om det å jobbe i en startup og om hvordan det er å jobbe i et mindre team. De fleste startupene har ikke den samme strukturen som en større bedrift, og det har nok vært en aha-opplevelse for de fleste. En av de som presenterte, sa noe som jeg syns var veldig viktig å tenke på, og det var at man må huske å tørre å si meningene sine (igjen, litt klisje, men sant). Det er fort gjort å glemme når man er en intern, og de man jobber med kanskje ikke er vant til å lede andre som er på sin alder.

Den aller siste oppgaven på skolen har vært å pitche ideen vår den siste dagen på skolen. Hverken jeg eller min partner hadde så veldig lyst til å pitche, så vi spurte om det var greit at vi pitchet sammen (i utgangspunktet skulle det kun være én som pitchet). Vi fikk heldigvis lov (under tvil) så da var det bare å øve, øve og øve til vi ble lei, og så øve litt til. På selve pitche-dagen var nok alle sammen utrolige spente og nervøse, men alle var så utrolig flinke. Herregud så mye bra idéer og presentasjoner det var! Og det ble nok ekstra spesielt siden det var avslutningen på oppholdet. Alle sammen fikk diplom og vi feiret med champagne og det hele.

På jobb har det også vært litt hektisk, siden vi måtte fullføre alle oppgavene vi har blitt satt til før vi skulle dra. Jeg har blant annet hjulpet til å lage en presentasjon den ene sjefen vår skulle bruke i en konkurranse i Hong Kong. Dette var veldig nyttig å være med på siden vi selv skulle ha vår egen pitch rett etterpå. Videre har jeg drevet med å lage et utkast til den nye nettsiden til Adrenalease. Og den aller siste dagen gikk vi rundt og tok bilder av t-skjorta, hvor jeg fikk leke fotograf og Helene dirigerte hvordan modellene skulle stå og se. Det var en rolig avslutning på internship’et, og vi har lært utrolig mye. Det har vært utrolig lærerikt og nyttig å kunne få praktisk erfaring i tillegg til all teorien vi har lært.

Akkurat nå er alt litt uvirkelig. Man har levd i Gründerskolen-bobla i 10 uker, og det er bare de som selv har vært med på Gründerskolen som kan skjønne hvordan det er i den bobla. Jeg kommer til å savne startupen og skolen, og alle de ulike utfordringene man får. Jeg har lært så mye om entreprenørskap og det å faktisk jobbe i en startup. Jeg har fått masse internasjonal erfaring. Jeg kommer til å savne Toronto og alt byen har å by på, og spesielt all den gode maten. Det finnes så utrolig mange restauranter som serverer alt mulig av mat, så det finnes nesten ingen unnskyldning til å ikke spise ute. Mest av alt, så kommer jeg til å savne alle folkene. Når man drar sammen, nesten jobber sammen, og man bor så og si oppå hverandre, så blir man utrolig sammensveiset. (Igjen klisje, men…) man blir så gode venner, og man vet at selv om man sier hadet, så vil vi se hverandre igjen på et senere tidspunkt.

Tusen takk for alt, jeg har hatt det over all forventning. Sommeren 2017 har virkelig vært en for minnebøkene! (viktig å avslutte klisjé…)