Toronto-bloggen 2017: Uke 5 og 6

Navn: Tina Mordal
Studiebakgrunn: Master i informatikk – design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo
Internship: https://www.adrenalease.com/

Da var vi over halvveis i oppholdet, en helt syk tanke å tenke! Jeg kan ikke skjønne at vi bare har igjen fire uker her nede, må snart stoppe opp og ta inn alt sammen. Jeg har begynt å komme godt inn i bedriften jeg jobber hos, og har allerede fått være med på veldig mye.

Blant annet har vi fått være med på et slags strategimøte med startup-bedriften, hvor vi diskuterte både hva som foregikk i bedriften akkurat nå, og hvordan de ser for seg at de skal vokse. De har blant annet ønsker om å rebrande seg litt, og dette skal jeg og Helene (min norske kollega) få lov til å være med på. Veldig interessant og veldig morsomt å kunne få være en mer integrert del av bedriften, og faktisk være med på å ta avgjørelser og komme med tilbakemeldinger. Vi har også fått masse ansvar, som er utrolig spennende. Hittil har jeg lært masse om hvor viktig det er med kontrakter, hvor viktig det er med salg og hva man skal tenke på når man skal selge. Jeg har lært masse om branding og rebranding, og enda med min utdanning som er ganske fokusert på bruker, så har jeg lært at man må se på mulighetene utenfor den typiske rammen. Jeg har også lært masse av min norske kollega som har studert juss, og da spesielt når vi har drevet med rebranding og trademarking.

Vi har også vært på et nettverkingsevent i regi av Impact Centre, hvor de hadde en interessant vri for å få folk til å nettverke. De hadde nemlig laget en nettverkingsbingo, som gikk ut på at man har et ark som er delt inn i ruter, og i hver rute så sto det en egenskap eller ”fun fact”, for eksempel «har dyr». Så skulle man gå rundt å snakke med folk og høre om de hadde eller kunne noen av faktaene på arket, slik at man kunne krysse ut en rute. Det var også forskjellige premier basert på hvor mange fakta du klarte å krysse ut, enten om man fikk krysset ut en hel rad eller krysset av alle rutene. Jeg klarte en rad og vant dermed en Impact Centre-penn, mens Ingvild og Markus klarte hele arket, og ble stolt eier av en t-skjorte fra Impact Centre.

På skolen har vi fått masse å gjøre, så vi ligger ikke akkurat på latsiden. Vi har kommet godt inn i problemet og forslag til mulig løsning, samt at vi har kommet på både navn og logo. Videre har vi begynt å tenke på verdiforslaget, noe som er litt utfordrende siden det skal være ”ryggsøylen” i selve bedriften. Alon vil at idéen vår skal være så realistisk at vi fortsette med den når vi kommer tilbake til Norge hvis vi vil det, så det er mye som må gjøres for å få avklart alt sammen.

Vi har hatt flere innleveringer de siste ukene, derfor har vi tatt det litt mer rolig når det kommer til utflukter på kvelder og i helger. Vi har likevel klart å skvise inn en tur til Tobermory, en nasjonalpark nord i provinsen Ontario. Vi hadde store planer om å gå oss en fin tur på dagen, og så campe i de nyinnkjøpte hammockene våres på kvelden. En liten (eller ganske stor) skår i gleden var at det var ikke lov å campe i skogen i nasjonalparken, i frykt for å skade trærne. Vi satt oss rett på telefonen og prøvde å google frem campingplasser hvor vi kunne campe, men alt var selvfølgelig opptatt. For å gjøre en lang historie kort, så endte vi opp med å dra hjem igjen. For å trøste oss selv litt dro vi ut på brunsj dagen etter, og hadde kanskje oppholdets hittil beste måltid (spesielt til å være frokost-lunsj). Toronto er virkelig stedet å dra hvis man er glad i mat, det er sikkert og visst!

Vi har også rukket en tur innom Toronto Zoo, noe en dyreelsker som meg selv er veldig fornøyd med (spesielt siden zoo’en har et stort fokus på utrydningstruede arter) De har for eksempel tatt vare på dyr som har blitt påkjørt eller som har vært noens kjæledyr, men som ikke kan ta vare på dem allikevel. Dyreparken var virkelig fin, og vi var relativt heldig med været også. Vi fikk nesten sett alle dyrene der (med unntak av pandaene), som blant annet grizzlybjørn, isbjørn og en komodovaran – verdens største nålevende øgleart.