Toronto-bloggen 2017: Uke 3 og 4

Navn: Tina Mordal
Studiebakgrunn: Master i informatikk – design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo
Internship: https://www.adrenalease.com/

Ukene og dagene går så fort her nede, at jeg nesten ikke klarer å skille på hva som har hendt på hvilken dag. Jeg opplever så mye kult her nede på jobb, skole og ikke minst på fritiden! På fredag er jeg allerede halvveis i oppholdet, og jeg må innrømme: tiden går for fort, kan noen legge til flere timer i døgnet?

Det å jobbe i en startup er veldig spennende og lærerikt. Hittil har jeg både jobbet med egne oppgaver, og vi har samarbeidet med andre studenter som jobber i samme bedrift. Jeg har også vært så heldig å fått være med på strategimøte innad i bedriften! Her snakket en av sjefene i startup’en om hvordan de så for seg fremtiden til bedriften, hvilke oppgaver de ønsket at vi skulle bidra med, og generelt hvordan bedriften skulle vokse videre. Jeg har hittil i min karriere bare jobbet i større firma, så det var supert å få være med mer på ”innsiden” av en liten bedrift.

På skolen har vi jobbet videre med business-idéen vår, eller rettere sagt problemet vi har lyst til å løse i løpet av oppholdet. I forelesningene har vi hatt besøk av ansatte på Impact Centre (inkubatoren på skolen) slik at vi kan spisse problemet enda mer og dermed finne (en forhåpentligvis) god løsning. Vi har også hatt besøk av tidligere studenter ved universitetet som har startet sin egen bedrift, og hørt på deres erfaringer og fått en del tips.

Ikke nok med at vi har forelesninger i regi av universitetet, vi har også fått skaffet oss vår helt egen python-privatlærer. Grunnleggeren til dem ene startupbedriften på Impact Centre (og sjefen til to av grunderskolestudentene) er nemlig veldig god i programmering, så han ville gjerne ta et kort og effektivt kurs sammen med noen av oss. Og som han selv sa, det er utrolig hva man rekker på 3 timer hvis man er effektiv. Han klarte å lære bort nesten tilsvarende 20 skoletimer, og i tillegg var det veldig gøy!

Her nede har vi fire dager i uken hvor vi jobber i internshipet, og én dag i uken hvor vi har forelesninger. Utenom dette er alle flinke til å delta på forskjellige eventer og workshops, og det er ikke sjeldent at det plutselig ramler inn over 10 nordmenn på et event. Vi har blitt møtt av noen overraskede ansikter, men alle har vært veldig hyggelige og nysgjerrige på hva vi gjør i Toronto.

1.juli var det nasjonaldagen til Canada, og ikke bare det, men de fylte 150 år! Vi startet dagen med en god frokost (kanskje litt mer norsk tradisjon dette men…) før vi dro ned til Waterfront for å se på ”verdens største badeand” som var på besøk for anledningen. Videre gikk vi ut å spise på en italiensk restaurant, før det bare ned til CN Tower for å se på det fantastiske fyrverkeriet!

Dagen etter var vi klare for baseballmatch, hvor Toronto Blue Jays spilte mot Boston Red Sox. Du skulle kanskje tro at over 3 timer på en baseballmatch er i litt lengste laget, men jeg kan overraske med at tiden går utrolig fort. Vi brukte kanskje første halvtimen til å google oss frem og tilbake på hva reglene egentlig var, før vi endelig klarte å følge med relativt greit. I pausen var det ned i matbodene for å kjøpe mat og øl. Kampen endte dessverre med 15-1 til Red Sox, men det er uansett utrolig morsomt å ha fått med seg.

Den forrige helgen dro vi en gjeng på 19 stykker på roadtrip til Niagara on-the-lake. Noen i gruppa hadde foreslått av vi skulle ta oss en tur hit, for her kunne man nemlig dra på en guidet sykkeltur, hvor man syklet fra vingård til vingård. Og folkens, det er ikke noe mer jeg kan anbefale enn nettopp det! Det var helt fantastisk nydelig. Vinsmakingen var veldig gøy, og vi rakk til og med innom et ølbryggeri. Ikke nok med at vi fikk smake på øl, det ble jammen en liten bordtennis-match mellom ”skinny white guy (student fra grunderskolen)” og en amerikaner.

Dagen etter dro vår bil til Niagara falls, for det er jo et sted man må innom når man er så nærme. Vi tok ikke båt slik at vi fikk se fossen close-up, men vi fikk se den fra siden og fikk tatt de obligatoriske bildene. På hjemveien stakk vi innom et outlet for litt shopping, før vi kom oss trygt hjem. En helg jeg kommer til å huske lenge!