SanFran-bloggen 2017: Uke 7 og 8

Name: Marthe Næss
Studiebakgrunn: Master i Industriell Design ved NTNU
Internship: Ava –  En bedrift som hjelper døve og tunghørte å kommunisere bedre med andre mennesker.

På Gründerskolen har vi undervisning en til to dager i uken. Fra 18:00 om kvelden til 20:15 annenhver onsdag, og fra 9:00 til 12:30 på fredager. Vi jobber fire dager i uken – mandag til torsdag. Undervisningen er som nevnt i regi av Naeem Zafar. På hans egen nettside står det “Forfatter, Taler, Forretningsrådgiver”. Han har startet eller jobbet i sju forskjellige teknologibedrifter, og han rådgir flere dusin oppstarts bedrifter. Han er et fakultetsmedlem ved UC Berkeley hvor han underviser i Entreprenørskap og Strategi ved “Center of Entrepreneurship & Technology”.

Det er onsdag og vi er i klasserommet med Naeem. Vi begynner timen med presentasjoner fra de forskjellige arbeidsgruppene vi er delt inn i. Etter tur forteller vi om den siste ukens fremdrift. Oppgaven vår i sammenheng med undervisningen har bestått i å undersøke en idé, og utvikle den til en forretningsidé. Frem til nå har vi drevet markedsundersøkelser, og diskutert forretningsmodeller, og validiteten av de forskjellige konseptene hver av gruppene jobber med. Min gruppe forsøker å kna på en idé innen video chat og tilhørende fjern tjenester for veterinærer. Vi får kjeft fra Naeem for å ha satt dollartegnet på feil side av summene, men ellers god tilbakemelding.

Tilbake i Berkeley sniker jeg meg inn i klasserommet. Henrikke har allerede tatt ordet. Det er hun som har ansvaret de onsdagene Naeem ikke er tilstede, altså annenhver onsdag. Hun ble pekt ut av Zafar den aller første timen, etter at han påpekte at klassens tillitsvalgte – Bjørnar og meg – så for snille ut til denne jobben. De forskjellige gruppene går opp etter tur og presenterer. Under presentasjonene hvordan progresjonen på arbeidet har vært, og gir hverandre tilbakemelding. Henrikke passer på at vi holder tiden. Dermed rekker vi middagen på I-House før den stenger disse onsdagene. Min gruppe bruker ofte å samles under middagen for å diskutere hva som må gjøres videre. Hver gruppe har hver sin CEO. Hos oss er dette Fredrik. “Det kommer til å bli litt mer jobb fremover nå,” sier han, “det er ikke lenge igjen, så vi må speede opp arbeidet litt for å få en overbevisende investor pitch den siste fredagen.” Vi nikker, han har rett.

Torsdagen etter går med til jobb og et AI/VR event på kveldstid. Det er i Berkeley, hos et selskap som heter Bonsai. De bygger en plattform for utviklere som ønsker å lage Artificial Intelligence applikasjoner. Som vanlig etter ukens siste arbeidsdag er jeg sliten. Jeg sitter i sofaen og prater med tre andre fra Gründerskolen som også har funnet veien til arrangementet. Vi prater om arbeidsdagen og helgen som kommer.

En av damene stiller seg foran forsamlingen å begynner å prate. Hun presenterer seg selv og Bonsai. Så kommer det enda tre opp for å presentere seg selv. Til slutt setter de seg i hver sin stol foran oss, for å svare på panel spørsmål og spørsmål fra forsamlingen. En panelist fra SAP, en fra Salesforce, og en siste fra Singularity University Labs. Disse menneskene lever i fremtiden. Direktøren for Design hos Singularity University Labs presenterer seg med en slide som sier “I make Superhumans”. Senere forteller hun oss at det er lettere slik. “Det er så vanskelig å forklare hva man gjør som designer. Med den sliden der, tier de aller fleste stille.” Etter plenumsspørsmålene er det mingling, og selv om man var trøtt på en fredag var det overhodet ikke vanskelig å komme seg opp av sofaen etter de siste plenumsspørsmålene! De trøtte Gründerskole ansiktene våre hadde virkelig fått blikket opp for panelet.

På vei opp mot I-House møter jeg Andreas og Edvin på cafe Strada. De sitter på Mac begge to. Jeg setter meg ned og tar fram min egen Mac, samtidig kjenner jeg meg plutselig veldig trøtt. “Skulle vi ha lest noen case til i morgen?” spør jeg. “Nei, ikke til i morgen”. Jeg pakker sammen Mac’en igjen, på tide å sove.