SanFran-bloggen 2017: Uke 5 og 6

Ava på Salesforce konferanse

Name: Marthe Næss
Studiebakgrunn: Master i Industriell Design ved NTNU
Internship: Ava –  Hjelper døve og tunghørte å kommunisere bedre med andre mennesker.

De fleste på Gründerskolen bor på International House, og noen av de andre som har ordnet bolig selv bor også i Berkeley. De fleste internshippene derimot er inne i San Francisco by, så mange av oss møtes for å ta BART-toget inn til byen klokken ti over åtte for å gå på jobb.

Siden sist har vi vært med Ava på Salesforce konferanse, der vi ordnet teksting for døve og tunghørte deltakere for alle presentasjonene fra 13 forskjellige scener i løpet av to dager. Vi har fått oppdateringer fra Frankrike der CEO’en vår har lansert appen i den franske App Storen, og fått oppleve hvordan det kan være å arbeide i en liten teknologi startup der halve teamet er utenbys.

Under en ti minutters pause fra undervisningen en fredag tar Naeem meg til siden. “Marthe, du ser alltid så uinteressert ut i timen, som om du kjeder deg. Hva foregår? Er det noe jeg gjør galt?” “Nei da, jeg er bare litt frustrert over internshipet mitt,” sier jeg. Jeg har aldri hatt mye til pokerfjes. “Kom til kontoret mitt senere i dag,” sier han, “la oss prate om det, det er jo derfor jeg er her.” Jeg sier at jeg skal komme innom senere, og gjør mitt beste resten av timen for se interessert ut. Senere på kontoret til Naeem spør han meg hvor min arbeidsgiver er fra. “Han er fransk,” sier jeg. “Vel, der har du det,” ler Naeem. Vi prater videre. Det går opp for meg at min første uke på jobb ble jeg bedt om å fortelle hva jeg ønsket å oppnå i Ava. Deretter hadde jeg antatt at vi var enige, uten å selv spørre hvilke forventninger de hadde til meg. Dermed har jeg fått lov til å oppdage selv, ved et par frustrerende øyeblikk, at våre forventninger ikke samsvarte. Gjennom samtalen med Naeem forstår jeg hva som må til for å løse utfordringene jeg har. Jeg føler meg smådum og takknemlig på samme tid i det jeg forlater kontoret til Naeem. Vi får alltid god oppfølging når det er noe vi trenger.

I løpet av de siste ukene har vi vært med Gründerskolen på besøk hos Google, Institute of the Future, Innovasjon Norge og seilt i San Francisco Bay. San Francisco har bydd på utallige eventer og blant annet Pride parade. Noen har vært på vintur i limousin og helge tur til Lake Tahoe eller Redding. Andre har solt seg og badet i offentlig basseng Berkeley (fri adgang for studenter).

Odd-Tørres og meg på besøk hos Khan Academy

Da vi var på Sjømannskirken møtte jeg Tarjei, en gammel kjenning fra NTNUI, som jobber i en av bedriftene som er med på Gründerskolens program, Megacool. Ikke lenge etter tikker det inn en notifikasjon på facebook – “Housewarming”. Tarjei skal vie inn den nye leiligheten sin. Odd-Tørres, Finn og jeg er invitert. Leiligheten ligger midt i mellom Mission distriktet og Dogpatch, sentralt i San Francisco. På festen møter vi flere nordmenn. En som skal delta på en konferanse på Stanford i forbindelse med masteren sin innen Energi og Miljø på NTNU. En annen som jobber som ingeniør i Apple på Siri teamet. Ei som nettopp har fått seg jobb hos Square, og til sist en som en hos Khan Academy. Vi sitter oppe på takterrassen, med utsikt utover et kunstig opplyst San Francisco. Solen har gått ned, og temperaturen senker seg. Et par av gjestene takker for seg. Vi blir sittende en stund til, og diskutere livet i Californias teknologiske hovedstad, samt linjeforenings tradisjoner på NTNU.

Noen dager senere sitter jeg og Odd Tørres på toget i retning Mountain View. Vi er invitert til å komme på besøk hos Khan Academy. Begge to smiler fra øre til øre – en times togtur, ikke noe problem. Vi gleder oss. Vi får omvisning i lokalene og hilser på noen av de som fortsatt er på jobb på kveldstid. Og en gjeng som spiller brettspill i spiseområdet. Vi er ikke på vei hjem igjen før siste toget går tilbake til San Francisco. Øynene lukker seg raskt på togturen hjem.

På omvisning hos Google

San Francisco Pride Parade