SanFran-bloggen 2017: Uke 3 og 4

Name: Marthe Næss
Studiebakgrunn: Master i Industriell Design ved NTNU
Internship: Ava –  Hjelper døve og tunghørte å kommunisere bedre med andre mennesker.

Enda en dag hos Ava er over. Jeg og Andreas sitter på bussen, på vei vekk fra Market Street. Vi kjører mot kysten. Veien går rett frem, men opp og ned i heftige bakker og små platå. Jeg ser ned på telefonen. Google maps kommer godt med. Vi er nesten fremme. Ups, der kjørte vi for langt. Andreas strekker seg mot stopp signalet. Vi er de eneste som sitter på bussen mens den tar første sving på lenge. Den stopper. “Jaja, vi får bare gå oppover igjen da,” sier jeg, så tar vi tar bena fatt. Vi er på vei mot sjømannskirken. Den nordiske samlingsplassen i San Francisco. Her er alle skandinaver velkomne. Jeg er sikker på at alle er velkomne her, men kanskje spesielt skandinaver. Etter en kort spasertur er vi fremme. Kirken er hvit, med skrått fundament midt i en bakke. Vi åpner døren forsiktig, vi er noen minutter sene. Når vi kommer inn ønsker prestefruen alle sammen velkommen. På et stort bord fremfor oss ligger flere esker med pizza. Nede har de satt på en projektor pekende mot et presentasjonslerret for å vise basketballkamp. Utsikten mot piren er flott. Vi spiser pizza, deltar på quiz, prater om livet i San Francisco og koser oss.

Arrangementene går i ett. Etter atter en arbeidsdag står jeg og venter på bussen. I dag kommer den ikke. Uber er heldigvis ikke vond å be. Kira Kira har åpningsfest for sine nye arbeidslokaler. Jeg er på vei mot piren igjen. Kira Kira er en av de andre bedriftene som deltar på Gründerskolen. Her jobber Maren og Sidsel. Bedriften en edtech startup som fokuserer på å lære jenter ingeniørfag gjennom 3D modellering og 3D printing. Noe jeg syns er kjempespennende, og veldig gjerne drar for å støtte og høre om. Uberen stopper utenfor et område med små butikker og spisesteder. Jeg går ut og ser meg forvirret omkring. “Marthe!” Maren har sett meg. Hun vinker meg over. Fronten på kontoret deres ser ut som et butikkvindu, rett bak glasset står en dukke ikledd en 3D printet kjole. På innsiden er workshopen, hvor de holder kursene i 3D printing og modellering for jenter. Jentene fra dagnes kurs er der fortsatt. De viser meg stolt hvordan de har modellert briller og små figurer av mus. En av 3D printerne holder fortsatt på med musene. Jeg tygger på en stjerneformet ananasbit i enden av trepinne, dyppet i sjokolade.

Denne gangen går turen fra jobb til den norske konsulat boligen. Både Andreas, CEOen i Ava og jeg sitter i Uberen denne gangen. Når vi er fremme blir vi møtt av et smilende norsk par og et glass sjampanje. Jeg sniker meg inn i gangen, og bytter joggeskoene ut med heler. “Ah, klar for kanapeer”. Alle fra Gründerskolen er til stede. Mottakelsen hos konsulatet er satt i stand for oss. Generalkonsulen holder tale for ønske alle velkommen. De fleste har med seg en eller flere fra sin egen bedrift, og vi får hilse på alle sammen. Nok en gang er utsikten upåklagelig.

San Francisco design week har pågått i en uke. Det er en uke igjen. Jeg klarer å skvise én event inn i kalenderen. Sola steker mer intenst i Berkeley enn den har gjort siden vi kom. Gradestokken kryper opp mot 30 grader celcius. Nattesøvnen påvirkes noe negativt, så kaffetrakteren på jobb har kommet godt med. Jeg og google maps tar spaserturen til SoMa området i San Francisco, der det virker som de fleste designbyråene holder til. Dagens event er “Conversation Design: New Challenges in Creating Chatbot”. Når jeg kommer frem møter jeg to andre fra Gründerskolen, Marthe og Sabeel. De har også funnet veien frem til Btrax Design studio, hvor eventet foregår. Vi forsyner oss med asiatiske småretter, før vi setter oss ned. Stolene i rommet er vendt mot et lerret og seks stoler. Etter en liten stund finner seks av deltakerne plassene sine foran oss, og begynner å prate. Alle har sin egen bedrift. Alle driver med chatbots . Chatbots er maskinvare som holder en samtale via auditive eller tekstlige metoder. Disse kan man møte for eksempel på nettsider via supportsystemer eller inne på facebook messenger der man kan stille spørsmål til en rekker bedrifters egne chatbots og forhåpentligvis få det man trenger ut av samtalen uten å noen gang snakke med et menneske. Panelet er kunnskapsrik og inspirerende.

På veien hjem går jeg innom Target for å kjøpe meg vifte. Hyllen merket vifter er tom. Jeg tar Barten hjem, logger inn på amazon.com og taster inn “fan” søkefeltet. To dager senere sitter en meget takknemlig vifte i vinduskarmen.