Per tok Gründerskolen etter første år på master og skriver nå masteroppgave knyttet til internshipet på Gründerskolen

Per og Daniel hos Chemisense

Hva er bakgrunnen din?

Våren 2014 fullførte jeg en bachelor i nanoelektronikk og robotikk, ved Universitetet i Oslo. Høsten 2014 begynte jeg på Master i Robotikk og Intelligente Systemer, også ved UiO. Ved siden av studiene har jeg erfaring fra et selvoppstartet konsulentselskap, vi fokuserer på å anvende kunstig intelligens i dataanalyse. Nå går jeg mitt siste år på UiO. Sammen med ChemiSense skriver jeg en masteroppgave innen kunstig intelligens tilknyttet min jobb hos dem. Jeg skal tilbake til Berkeley allerede i November for å jobbe med masteroppgaven og videreutvikle dataanalysen jeg begynte på i sommer.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

Jeg søkte Gründerskolen for å lære veien til å lykkes med en startup, men også en unik mulighet for å jobbe i USA.

12027663_1019343541441969_8916402640054938526_n

Klassen på bedriftsbesøk hos Google.

Hvor hadde du internship og hva gjorde du?

Jeg jobbet for ChemiSense. ChemiSense er et nyoppstartet selskap som utvikler et forurensnings deteksjon system, rettet mot blant annet bil industri.
I sommer var vi 13 ansatte som jobbet med forskning, produktutvikling og innhenting av kapital. Mine hovedoppgaver var å programmere en mikrokontroller til datainnsamling og senere utvikle et sanntids klassifiserings system som er essensielt for produktet deres. Med en bred kunnskap fikk jeg mye ansvar. Sommeren gikk ut på å jobbe nært med to av våre samarbeidspartnere, Ford og General Motors. I samarbeid med de var jeg med på å bestemme hvilke teknologier vi tar i bruk. Jeg tok også del i ansettelsesprosesser og møter med investorer.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

Muligheten til å være en del av startup miljøet i Bay Area er inspirerende og studiet på Berkeley er lærerikt. Men å jobbe i ChemiSense, en investor finasiert startup ut fra UC Berkeley og CalTech er helt uvurderlig. For min del var det beste med oppholdet at jeg fikk jobbtilbud av ChemiSense.

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

Gründerskolen gir deg en unik mulighet til å jobbe i utlandet, for meg var det å jobbe i verdens hovedstad for innovasjon, samtidig som man studerer ved det nest beste entreprenør rangerte universitetet i verden. (kilden: http://www.entrepreneur.com/article/236912 ).