Møt Mona fra Boston 2015!

IMG_0661

Mona på jobb hos the Capital Network sammen med kolleger.

– Gründermiljøet i Boston er helt utrolig og nå som jeg er tilbake i Norge igjen etter den beste sommeren i mitt liv engasjerer jeg meg i det stadig voksende gründermiljøpet i Stavanger samtidig som jeg fullfører masteren i endringsledelse ved Universitetet i Stavanger (UiS), sier Mona Sunde.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

Jeg søkte Grunderskolen fordi jeg hadde lyst på et utvekslingsopphold hvor jeg både kunne studere ved et utenlandsk universitet og få internasjonal arbeidserfaring, samtidig som jeg kunne lære om entreprenørskap og hva det vil si å være gründer i et av verdens største innovasjonsmiljøer. Boston ble derfor et naturlig valg for meg.

Hva er bakgrunnen din?

Jeg har en bachelorgrad i Spansk språk og latinamerika studium, en bachelorgrad i Administrasjon og orgsanisasjonsvitenskap og studerer for tiden sisteåret på Master i Endringsledelse ved Universitetet i Stavanger.

Hvor jobbet du og hva gjorde du?

Jeg jobbet i The Capital Network, en non-profit bedrift som arrangerer kurs for å hjelpe entreprenører med det finansielle aspektet ved oppstartsbedrifter. Gjennom ulike arrangement som workshops og foredrag, skaper de en møteplass for entreprenører og investorer. Jeg jobbet som «Marketing and Events Intern», og hadde ansvar for å organisere og koordinere ulike kurs og arrangement, hvor jeg blant annet jobbet med å få tak i sponsorer og kommunisere med kunder og samarbeidspartnere. På den måten fikk jeg et unikt innblikk i mange ulike oppstartsbedrifter, og jeg fikk et veldig stort faglig nettverk. Jeg jobbet også med markedsføring, hvor jeg var ansvarlig for å planlegge og implementere nye markedsføringsinitiativ for å gjøre bedriften enda mer synlig blant entreprenører, samt vedlikeholde bedriftens sosiale medier. Det var en jobb hvor jeg hadde varierte arbeidsoppgaver og fikk være med på mye som skjedde i gründermiljøet i Boston.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

Det beste med utenlandsoppholdet var det høye læringsutbyttet som følge av studier kombinert med internasjonal arbeidspraksis. Gründermiljøet i Boston var helt utrolig, og man fikk møte mange erfarne entreprenører og investorer. Men det aller beste med oppholdet er det sosiale nettverket jeg har fått. Vi bodde sammen, vi reiste til New York og Canada når vi hadde mulighet i helgene, og samholdet vi fikk gjorde at jeg hadde den beste sommeren i mitt liv.

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

Hvis du har lyst på en sommer med både studier og internasjonal arbeidspraksis, hvor du får hands-on erfaring med entreprenørskap i en av verdens største innovasjonsmiljøer, og hvor du blir kastet ut i ting som er utenfor din komfortsone, bør du søke Gründerskolen. Du får en hektisk, men lærerik og opplevelsesrik sommer med fantastiske mennesker som du ikke vil angre på!
IMG_0675

Boston University har et eget slott hvor Mona og de andre studentene hadde en sosial sammenkomst midtveis i utenlandsoppholdet.