Møt Magnus som hadde jobbet utenlands før han søkte på Gründerskolen

12088506_1031046203605036_4070084904275593170_nHva er bakgrunnen din?

Jeg har bakgrunn i Business and Economics, bachelordelen fra Siviløkonomstudiet på BI i Oslo. Før jeg søkte på Gründerskolen jobbet jeg i Jakarta, Indonesia halvannet år og var også på utveksling til Singapore i 2012.

Jeg fikk, som flere andre her i Singapore, mulighet til å fortsette i startupen hvor jeg jobbet. Jeg aksepterte tilbudet og er fremdeles å finne på ymse networking eventer i startup økosystemet her i Singapore med et stort smil og et glass vin i min hånd.

En av de andre studentene i programmet (som dessverre måtte tilbake til Oslo) fikk en knallbra idé helt på slutten av programmet, vår professor/venture capitalist Douglas Abrams likte ideen og mente det ville vært synd å ikke videre med dette.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

Jeg hadde et veldig godt inntrykk av studieprogrammet gjennom to bekjente som har vært med på programmet før. Videre, synes jeg det virket attraktivt å prøve seg på et såpass intenst studieprogram da jeg så en mulighet for økt arbeidskapasitet etterpå. I tilegg har jeg lenge hatt et ønske om å etablere en base i Singapore da det fungerer som en meget bra base for å gjøre business og utforske den uhyre spennende regionen sørøst Asia er.

Hvor hadde du internship og hva gjorde du?

Jeg jobbet i et selskap som heter MobiCart. De tilbyr en generisk iPhone/iPad/android/HTML5 app for SMB detaljhandelbedrifter og andre SMB bedrifter som ønsker å kunne selge produkter via mobil.

Jobbet med go-to market strategy for Thailand. MobiCart hyret inn et konsulentselskap ved navn Tractus som hjelper oss med å entre Thai markedet på best mulig måte. Iløpet av sommeren dro sjefen og jeg til Bangkok for å møte potensielle partnere, PR byråer, selgere og potensielle kunder. I tilegg har jeg jobbet med Business Development i Singapore, blant annet fått på plass et partnerskap med Singapore Centre for Social Entrepreneurship som trolig vil resultere i en del nye kunder for MobiCart.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

Kortsvar: Menneskene.

Langsvar: Det har vært magisk å bli kjent med så mange flotte folk fra Gründerskolen især og andre fra startup miljøet. Jeg ser frem til å holde kontakt med de andre studentene og håper våre veier krysses snarest. Det beste hadde vært hvis man snarlig kunne gjort business med noen av de andre i programmet, dette ser for tiden ut til å kunne bli noe av. Man blir raskt nære venner når man bor såpass tett, opplever såpass mye og går gjennom en til tider hektisk periode sammen. Det har utvilsomt vært noe av det beste jeg har gjort.

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

Det er mange grunner til å bli med på Gründerskolen, jeg ønsker å trekke frem noen i rangert rekkefølge:

1.Du har en idé/leker med tanken på å starte noe selv? Gründerskolen er stedet for deg. Du får en gyllen mulighet til å teste ut din ide gjennom sommeren med profesjonelle venture kapitalister og du får et realistisk innblikk i hvor vanskelig/lett (Noen overvurderer hvor vanskelig det er etter min erfaring) det er å starte egen business.

2. Du synes entreprenørskap er spennende?
Dette er en bra grunn til å med på Gründerskolen. Før vi reiste til vår favoritt utenlandsdestinasjon ble vi ofte fortalt at «Gründerskolen er mye hva du gjør det til selv». Selv om mange tok notis av dette er det første når man har ankommet utenlands destinasjonen at man forstår hva dette i praksisk betyr. I Singapore er det uendelig mange muligheter for måter man kan få kjennskap til og engasjere seg i Startups økosystemet og samtidig løfte glass i ny og ne. Selv valgte jeg å gi full gass på denne muligheten da jeg ønsket å bli værende og så dette som en mulighet til å øke sannsynligheten for å få til dette.

3. Du ønsker å krydre CV’en med et eksotisk internship?
Ikke den beste grunnen for å bli med kanskje. Du får definitivt en mer eksotisk CV med ekostisk krydder i bøtter og spann, når det er sagt, å jobbe i en startup er sjeldent like sexy som i «The Social Network». Som regel er det et basic kontorlandskap, lange dager, en del nitty gritty arbeid og lite inntekter.

4. Du ønsker å få kjennskap til hvordan ting fungerer i Asia, men kunne tenke deg å slippe tredje verden frustrasjoner som kreves/kommer med på kjøpet i land som Indonesia:
Gründerskolen Singapore kan trolig oppfylle ditt ønske. Det er veldig gode muligheter for å få kjennskap til asiatisk kultur, måte å gjøre business på i tilegg til en knallbra mulighet til å reise rundt i regionen. (Særlig før og etter programmet bør det være muligheter.
Singapore er et første verden land og på mange områder mye lenger fremme enn Norge. Det er i tilegg et stort, velfungerende og ressurssterkt norskt miljø man kan støtte seg på.