Møt Lily som var på Gründerskolen i Singapore i sommer!

Lily i Singapore i sommer.

Gjennom en serie med små intervjuer med noen av studentene som var på Gründerskolen i 2015 gir vi deg et lite innblikk i hvem som tar Gründerskolen og hvordan det er å være student på programmet. Først ut er Lily Chen som tok introduksjonskurset ved UiO før hun sammen med 22 andre motiverte studenter dro til Singapore med Gründerskolen for å ha internship i en oppstartsbedrift og følge forelesninger i entreprenørskap ved National University of Singapore. Fra før av har en bachelor i internasjonal markedsføring og går nå siste år på en master i ledelse og organisasjonspsykologi mens hun leker med tanken på å starte noe eget etter nyttår.

Hvorfor søkte du Gründerskolen?

– Jeg ville vite hva det betydde å bli gründer og få innblikk i hvordan det er å starte noe for seg selv. Jeg var også interessert i å vite om gründermiljøet i Singapore og få internasjonal erfaring. Mine foreldre er fra Kina, så det var ekstra spennende for meg å kunne dra til Asia gjennom Gründerskolen

Hvor jobbet du og hva gjorde du?

– I Singapore var jeg veldig heldig og få jobbe for en inkubator som investerte i teknologiske oppstartsbedrifter i Singapore. Jeg hadde derfor innblikk til mange ulike oppstartsbedrifter samtidig, og fikk ansvar å finne nye aktuelle bedrifter som vi kunne investere i, men samtidig også etablere flere kontakter og tiltrekke andre investorer til å investere sammen med oss. Halvparten av arbeidstiden min var jeg ute av kontoret for å delta på Demo Days, investeringsmøter, nettverksbygging, og andre sosiale aktiviteter. I tillegg hadde jeg ansvar for å oppdatere sosiale medier og inkubator-porteføljen på nettet. En annen del av arbeidshverdagen var å organisere og koordinere eventer som våre inkubator-bedrifter skulle delta på. Alt i alt, så har arbeidsoppgavene vært veldig varierte og spennende.

Hva var det beste med utenlandsoppholdet?

– Menneskene jeg møtte der nede, arbeidsoppgavene som jeg fikk på jobb og ikke minst kveldsundervisningene til Douglas!

Hvorfor bør andre søke Gründerskolen?

– Gründerskolen har åpnet mange nye dører for meg i livet, og dette har vært den beste sommeren min hittil. Jeg mener at andre bør søke for å kunne sitte igjen med samme følelse som jeg gjør, forutsatt at du er villig til å hive deg ut i ting som er utenfor din egen komfortsone. Ved siden av en hektisk hverdag så har jeg også fått opplevd Indonesia, Malaysia og Vietnam de få helgene vi hadde anledning til å reise. Du får virkelig testet deg selv på multi-tasking og leve under høyt stressnivå, men det er nettopp derfor utbytte blir så utrolig mye større. At du har fullført Gründerskolen sier veldig mye om deg som person, at du har store ambisjoner i livet. Søk hvis du vil utfordre deg selv, og lære mye nytt i spennende omgivelser!

Lily sammen med noen av klassekameratene på Gründerskolen. Foto: Emilie Finnevolden.