Internships i Boston!

Hvordan er det å ha internship på Gründerskolen i Boston? Boston-bloggerne Isak, Jørgen, Kamilla og Åsmund gir oss svaret 🙂


Isak Rathe Støre – Director of Market Research hos MedTech-firmaet Admetsys

Jeg har hatt internship hos Admetsys og er deres Director of Market Research. Firmaet har tre faste ansatte; Tim Valker (professor og research-lege i 25 år), hans sønn Jeff Valker (hardware- og softwareutvikler) og Jeffs venn Glenn Robertelli (Supply Chain Manager). Firmaet har utviklet et system som overvåker og automatisk regulerer blodsukker for sykehuspasienter. Apparatet er nå i deres siste US Food and Administration Test forsøk og CE forsøk for Europa før de kan begynne å selge. Etter fire år med forsøk, forventes godkjennelsen å komme i begynnelsen av 2017.

Pitch, Demo og Q&A hos Microsoft. Man ser en liten del av salen på bildet. Lytterne er inviterte advokater, investorer og teknologiinteresserte.

I den forbindelse har jeg hjulpet dem med å estimere markedsstørrelse for USA og Europa, og dette arbeidet brukes nå for å skaffe penger til masseproduksjons- og lanseringspenger, også kalt Series A funding. Videre har jeg forsøkt å finne tilhørende markedsinnganger ved å se på hvilke av de aktuelle sykehusoperasjonene som har mest å tjene på å benytte vårt apparat, og hvor mye hvert sykehus vil tjene på å gå over til Admetsys’ løsning.

Jeg var intern i selskapet sammen med en annen Gründerskoleelev som heter Bendik Sogn. Ved siden av oppgavene ovenfor ble vi sendt rundt i Boston og USA, for å pitche og demonstrere apparatet for å komme i kontaktet med investorer og andre som kan hjelpe firmaet, se bilde av meg fra Microsoft-event og bilde av Bendik fra Chicago.

For å kutte kostnader har Admetsys denne sommeren, ikke noen fast kontorplass. Derfor jobbet vi ofte på ulike CoWorkingssteder som er delte kontorbygg mellom mange bedrifter, ofte oppstartsfirmaer. For det meste jobbet vi på Harvard Innovation Lab og Cambrigde Innovation Center, CIC. Det gjør det inspirerende å sitte på  CIC  ettersom både  Google og Facebook jobbet herifra før de ble over 200 ansatte.

Isak6

Firmalunsj 🙂

 


Jørgen Færevaag – Intern i QuadWrangle

QuadWrangle selger programvare til universiteter og utvikler apper og nettsider til bruk for deres Alumnier. Innholdet i appen er både nyheter, eventer, invitasjoner og oppdateringer fra universitetet, men ved hjelp av lærende maskiner og NLP analyseres brukerne, og innholdet tilpasses den enkelte Alumni. Målet er å bygge et Alumnisamfunn med sterke relasjoner til sin Alma Mater (tidligere skole). Businessiden av dette ligger i at slike sterke relasjoner er avgjørende for å få Alumnidonasjoner, som er en viktig inntektskilde for amerikanske utdanningsinstitusjoner. Alumnigaver til høyskoler og universiteter i USA i 2015 beløp seg til $40,3 milliarder, ikke så langt unna verdien av Telenor og DNB tilsammen. Med andre ord: det er mye å hente på å ta vare på studentene etter endt utdannelse!

Jørgen2

281 Summer Street er min arbeidsplass i sommer. Sykkelen kostet 70 dollar, og tar meg til jobben på ca. 16 minutter. En super måte å bli kjent med byen på! Siden ingen amerikanere sykler til jobben, er det ledig parkering rett utenfor døren.

Quadwrangle er et lite selskap med Nick som er sjef, Sol som er prosjektansvarlig og David som er teknisk ansvarlig. Forrige uke ansatte de to til, William og Haley som skal hjelpe til med hhv. salg og markedsføring. De har kontorer hos LearnLaunch, rett ved South Station. Dette er en akselerator som hjelper startups innen Ed.Tech, og det er flere interns fra GS i samme kontorfelleskap.
Min oppgave i QuadWrangle var å hjelpe til med å finne ut hvordan selskapet kan effektivisere og automatisere prosesser slik at de kan skalere opp driften. I dag gjøres mye kundeoppfølging manuelt, så mitt prosjekt er å finne frem til oppgaver som kan gjøres automatisk og skrive bestillinger til David slik at han kan programmere dette inn i plattformen vi leverer til kundene. Dette er helt essensielt å få på plass før nye Universiteter tas ombord. Vi har ca. 15 universiteter på kundelisten, med MiT som det mest kjente. Skal vi øke til 100 skoler på kundelisten, kan ikke alt gjøres via mail, telefon og møter.

Dagene har vært morsomme, og jeg har vært utrolig heldig med hvem jeg jobber med. I tillegg har jeg nytt stor frihet til å styre dagene litt selv, og blir alltid tatt på alvor når jeg kommer med spørsmål, meninger eller forslag. Jeg har virkelig følt meg som et fullverdig medlem av teamet, og det er ingen nedlatende holdning til interns å spore. Tvert imot er det nesten litt skummelt hvor mye ansvar vi får i de ulike selskapene.

Vi har hatt ulike sosiale ting som teamlunsj på en mexikansk restaurant i nabobygget, Nick ville feire at de akkurat har signert en ny skole og at det er den hittil største kontrakten vi har. Det var moro!

 

 

 


Kamilla Ellefsen, Marketing and Comunication Associate hos Plug Cambridge.

Plug Cambridge er en co-working space, som opprinnelig startet i Brasil. De har nå fem kontorlandskap der, og har nylig åpnet sin første US location i Cambridge. En co-working space kan defineres som et kontorlandskap der freelancers, oppstartsbedrifter eller andre kan kjøpe et medlemsskap for å ha tilgang. Co-working spaces dukker opp i alle kriker og kroker av byer som Boston, og tilbyr medlemmene rådgiving, faglige events, muligheten til å hjelpe hverandre og inspirerende lokaler. De siste årene har det og dukket opp flere co-working spaces spredt rundt omkring i Norge.

Camilla4 Camilla5

Camilla1

Før montering av sykkelen. En stykk ganske så flatpakket.

Camilla2

Etter montering. Rimelig fornøyd med resultatet der vi cruiser over Massachusetts Ave Bridge, en av elvene som knytter Boston og Cambridge sammen.

Plug Cambridge ligger i byen Cambridge, rett over elven for Boston. Jeg fant fort ut at sykkel var enkleste fremkomstmiddel, og selv om bysyklene er grei nok, bestilte jeg en sykkel fra Walmart og hentet frem den handy siden av meg. Den måtte nemlig skrus sammen før bruk.

Hos Plug jobbet jeg hovedsakelig med sosiale medier og laget en strategiplan for deres fremtidige digitale markedsføring. Jeg jobbet tett på en av tre co-founders og flere av deres medlemmer. I tillegg til sosiale medier mye av arbeidet gått på å være med å forme identiteten og drive med business development. Plug har hatt en veldig spennende sommer, og har gått fra at jeg i starten av oppholdet satt alene, på min faste kontorplass i lokalet mesteparten av tiden, til en helt annen hverdag.

Co-working spacet har fått flere oppstartsbedrifter som jobber fra tidlig morgen til sene kvelder, det meksikanske konsulatet har vært på besøk flere ganger, og vi har arrangert flere event, blant annet en Meetup der temaet var “hvordan bygge det beste teamet i en oppstartsbedrift” og en Wellness & Tech Innovation night i samarbeid med TYME, en av de andre oppstartsbedriftene som har interns fra Gründerskolen denne sommeren. Dette har ført til veldig varierte arbeidsoppgaver, og interessante dager.

En av oppstartsbedriftene, Dibind, lanserte nylig deres plattform, og en annen har ansatt sine tre første medarbeidere og hatt flere dager med opplæring på vårt konferanserom de siste ukene. Dette har gjort at jeg har fått oppleve og lære enda mer om oppstartsmiljøet her i Boston, fra flere synsvinkler.

Camilla3

Utsikt over Boston skyline fra sykkelturen til jobb.

 


Åsmund – Business Development Intern hos ACEA

Etter 8 uker i oppstarten begynnte ting virkelig å falle på plass. Forståelsen av bedriften, den aktuelle industrien, språket og samspillet med kollegaene blir bedre for hver dag. Mot slutten gjorde det meg dermed litt vemodig å tenke på at det kun var noen dager igjen med resten av jobb-gjengen. Selv om man savner Norge, kunne man gjerne tenkt seg å bli igjen her.
Jeg jobbet i en bedrift som heter ACEA, kort for Advanced Continuing Education Association. De lager en markedsplass for videreutdanningskurs for helsepersonell, som er en milliard-industri her i USA. Bedriften består av et godt balansert team, med både unge og eldre mennesker med mye erfaring. Dette gjør at læringsutbytte i arbeidshverdagen er stort. Personlig utvikling av team-medlemmene står sterkt hos ACEA, og dette er noe jeg virkelig får benyttet meg av. Jeg føler meg privilegert som har fått ta del av et slikt arbeidsmiljø her i Boston, og en unik opplevelse jeg kommer til å dra med meg i mange år fremover.

I de siste dagene av internshipet jobbet jeg med å ferdigstille de prosjektene jeg har holdt på med i løpet av sommeren. Dette har stort sett dreid seg om å utvikle business siden av bedriften, eksempelvis å se inn på muligheter for pilotprosjekter med sykehus og gjøre kundeintervjuer for å spisse value propositions.

Brainstorm-event med resten av teamet i ACEA om selskapets kvartalsmålsettinger. Veldig lærerikt!

Brainstorm-event med resten av teamet i ACEA om selskapets kvartalsmålsettinger. Veldig lærerikt!

 


Tidligere innlegg fra Boston-bloggen finner du her.

Har du også lyst til å oppleve dette? Søk Gründerskolen 2017! 

Om forfatteren

Gründerskolen

Legg igjen en kommentar

*