Boston-bloggen 2017: Uke 7 og 8

Navn: Christian André Pettersen Aubell
Studiebakgrunn: Masterstudier ved Norges Handelshøyskole
Internship: OffGridBox – Et solenenergifirma som produserer billig strøm og rent vann til trengende rundt i verden.

Syvende uke i Boston har akkurat startet og jeg er på vei til jobb på vårt gamle kontorlokale i CIC Boston. Som en del av byens entreprenørske økosystem finnes et utallig antall kontorlokaler hvor man kan leie arbeidsplass sammen med andre startups. Disse kontorlokalene bringer sammen kompetanse, erfaring og skaperglede, hvor man får muligheten til å utvide sitt nettverk og få nye impulser. OffGridBox har offisielt flyttet inn på MassChallenge, men en gang i blant benytter vi oss av vårt gamle kontor for å skape litt variasjon. Kanskje ikke så rart i når de tilbyr fri tilgang på mat og kaffe?

Fokuset for arbeidsuken var å hjelpe mine kollegaer med å finne nye støtteordninger som vi kan søke på. Jeg merket etter hvert at jeg utviklet en interesse for finansiering av sosiale prosjekter, noe som avviker fra tradisjonell investering på flere områder. La meg gå litt mer i detalj. Venture capital handler om å investere penger i oppstartselskaper for å oppnå en betraktelig avkastning hvis selskapet blir en suksess. Hvorvidt et selskap lykkes eller ikke er vanskelig å spå, men investorer har ofte flere kort på hånden. På slutten av dagen koker det gjerne ned til forventet avkastning i forhold til risikoen en profittmaksimerende investor tar. Og ja, dette høres veldig ut som Onkel Skrue. Heldigvis for verden, så finnes det pengesterke mennesker som i tillegg til å ville tjene penger, også har et ønske om å bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Disse investorene søker en dobbel bunnlinje, hvorav investeringens forventede sosiale påvirkning står i relevans til den monetære avkastningen. Verden har nok ressurser til å forbedre livet til millioner av mennesker. Det handler bare om å allokere ressursene der det trengs!

Jeg har aldri vært i Montréal før, og vi var en gjeng som bestemte oss for å gjøre noe med dette. To ganger! En ny helg ble innledet med en av to roadtrips opp til Canada for å sjekke ut Nord-Amerikas svar på Frankrike. Vi leide oss en stor SUV med plass til 7 mann og kjørte oppover fredag formiddag. Turen vi trodde skulle ta rolige 5 timer endte på 9, og vi rullet fint inn på et hostell senere på kvelden. Montréal, som viste seg å være en veldig fin by, bydde på en flott sommerdag, hvor vi spaserte rundt i byen, spiste god mat og tok hippe Instagram-bilder av alt og ingenting. På kvelden spiste vi en bedre middag og sjekket ut en lokal bar. Helgen ble avsluttet med rolige 9 timer tilbake til Boston.

Åttende uke i Boston er i gang, og jeg befinner meg igjen på CIC med en kopp kaffe i hånden. På skolefronten denne uken hadde vi en innlevering i faget Entrepreneurial Leadership, hvor vi skulle skrive et blogginnlegg om hvordan man oppnår suksess ved å praktiskere effektuelt entreprenørskap. Kort fortalt handler effektuelt entreprenørskap om å utnytte den kunnskapen man har, de ressursene man har tilgjengelig og det nettverket man tilhører til å skape muligheter, i stedet for å jobbe mot et spesifikt og fastsatt mål fra starten av. Det største læringsutbytte fra oppgaven var å analysere hvordan denne formen for best practice går igjen hos lovende gründere, og hvordan man selv kan utnytte deres erfaring til å bli effektuelle entreprenører.

Fokuset på jobbfronten var å fortsette med å undersøke potensielle støtteordninger, i tillegg til å designe en banner og sette opp et CRM-system. Vi besøkte et nytt kontorlokale i Cambridge på torsdagen, hvor jeg også assisterte i intervjuer av nye, potensielle arbeidstakere.

Nevnte jeg at vi kjørte to turer til Canada i løpet av to uker? Et av Gründerskolens største høydepunkt var å dra på Osheaga, en stor musikkfestival i Montréal. Vi kunne glede oss til headlinere som Muse, Major Lazer og The Weekend, og hele helgen ble brukt på festivalområdet, hvor vi satt i både sol og regn og hadde det superhyggelig. Osheaga-helgen var en god avslutning på noen fantastiske reiser vi har hatt i USA og Canada, med mange gode minner jeg sent vil glemme. Vi går nå mot Gründerskolens to siste uker i Boston, med halvannen arbeidsuke og avsluttende presentasjoner på Boston University. Det beste er at vi fortsatt har mye å se frem til.