Boston-bloggen 2017: Uke 1 og 2

Navn: Christian André Pettersen Aubell
Studiebakgrunn: Masterstudier ved Norges Handelshøyskole
Internship: OffGridBox – Et solenenergifirma som produserer billig strøm og rent vann til trengende rundt i verden.

”Dette har vært den beste sommeren jeg noen gang har hatt” sa en kompis til meg etter å deltatt på Gründerskolen med utenlandsopphold i Boston. Ett år senere er jeg så heldig å lande på Logan International Airport i samme by, med ti innholdsrike uker fremfor meg og et program stappfullt med arbeid i en amerikansk gründerbedrift, kursing i entreprenørskap og ikke minst; utrolig mye moro. Jeg heter Christian og er masterstudent ved Norges Handelshøyskole, og jeg søkte meg til Gründerskolen for å få erfaring innenfor entreprenørskap i en av verdens største og mest innflytelsesrike gründermiljøer. Jeg vil skildre oppholdet mitt i Boston gjennom en serie med blogginnlegg i løpet av sommeren, hvor jeg vil dele opplevelser fra internshippet jeg jobber i, studiene ved Boston University og hverdagslivet som gründerskolestudent. Velkommen skal du være til min gründersommer!

Det er søndag kveld og jeg sitter i en leilighet i 728 Commonwealth Avenue og ser tilbake på to hektiske uker. Det føles ut som to dager. Reisen startet den 9. juni fra et regntungt Bergen, og etter å ha delt en airbnb-leilighet med et hyggelig par fra Columbia, fant jeg omsider veien til stedet som skulle være mitt hjem for sommeren. Sammen med 42 norske gründerskolestudenter deler jeg her et stort leilighetskompleks i hjerte av Boston University. Den første uken på programmet bestod av en orienteringsuke arrangert av våre kursansvarlige ved Questrom School of Business (som er tilknyttet Boston University), og her ble jeg bedre kjent med de andre deltakerne gjennom en rekke arrangementer. Jeg lærte fort at amerikanske gründere elsker å nettverke, for vårt første nettverkingsevent ble arrangert allerede tirsdag kveld. Her fikk vi muligheten til å møte representanter fra oppstartsbedriftene vi kunne jobbe for og bli bedre kjent med både personene og bedriftene. Nettverking ble påfølgt av noen hektiske intervjurunder dagen etter. Seks intervjuer, fem kopper kaffe og en power nap senere tikket det inn en mail; jeg hadde fått tildelt internship hos OffGridBox.

Så hvem er OffGridBox? Ved å utnytte solenergi produserer vi billig strøm og rent vann til trengende mennesker i Afrika. Dette gjøres av en container med påmonterte solpaneler, hvor hver enhet kan forsyne opptil 300 familier med fornybar energi og renset vann. Containeren plasseres ”off grid”, altså utenfor strøm- og vannettet. Produktet har både en sosial påvirkning på samfunnet og en positiv effekt på miljøet, ved at den fornybare energien erstatter bruk av oljelamper og stearinlys til en fjerdedel av prisen. I tillegg skaper den arbeidsplasser for lokale kvinner. OffGridBox ble nylig akseptert til verdens største akseleratorprogram, MassChallenge, og på min andre arbeidsdag flyttet vi inn med 127 andre oppstartsbedrifter i et gigasvært lokale ved havnen i Boston. Programmet varer i 4 måneder og består av jevnlige arrangementer og workshops, 200 tilknyttede mentorer og en avsluttende konkurranse. Å få delta på MassChallenge er en unik opplevelse, og jeg kunne absolutt konkludere, etter å ha gjennomført tre nettverkingseventer første arbeidsuke, at amerikanske gründere virkelig elsker å nettverke. Ikke bare hadde jeg møtt mange spennende gründere, men jeg begynte å stifte gode bekjentskap med flere personer på programmet. Ikke dårlig til å være første uke på jobb.

Selv om det har vært to hektiske uker med jobb og skole, så føler jeg at vi har vi utnyttet fritiden godt. Verdt å nevne er alle timene vi har ligget i parken, alle sykkelturene vi har tatt gjennom Boston og Cambridge, festing, barbecue, spilling av spill, kasting av ball, felles måltider, trening, roing, strandliv, kino og shopping. Det har altså vært nok å finne på. Det skal også nevnes at Boston har hatt en gjennomsnittlig temperatur på nærmere 30 grader, og at det til tider nesten har blitt for varmt (bare nesten). Å se tilbake får meg til å glede meg enda mer til fremtiden, og vi er heldige som har åtte fantastiske uker fremfor oss. Boston er noe for alle og enhver, og jeg er svært takknemlig for å kunne tilbringe sommeren her. Nå følger en ny uke med jobb og skole før vi kan ta en velfortjent langhelg med feiring av 4. juli. På gjensyn!